De Zeepkist

Tegen alle berichten over de slechte situatie in de grafische sector in, zien wij in de markt van sign en display dit jaar toch een heuse opleving. Dat stemt positief en lijkt erop te duiden dat wordt geïnvesteerd in visuele communicatie en dat er dus kansen liggen voor de signbedrijven. Fijn dus om met sign bezig te zijn. Tegelijkertijd kun je jezelf afvragen hoelang deze positieve trend zich voortzet in het licht van alle macro-economische ontwikkelingen in Europa die absoluut weer tot gevoelens van onzekerheid zullen leiden.

Gelukkig dus hebben veel signbedrijven momenteel genoeg werk en het zou mooi zijn als dit zo blijft. De uitdaging ligt dan onder andere in het handhaven of zelfs verhogen van de prijsniveaus en het beter onder controle houden of krijgen van de betalingstermijnen die door de eindklant worden gehanteerd. Veel bedrijven zijn geneigd snel met (te) lage prijzen mee te buigen, waardoor de marges ernstig onder druk komen te staan.

Inderdaad een wat serieus onderwerp, maar het is nu eenmaal zo dat ik de laatste tijd te veel signmakers en zeefdrukkers spreek die verhalen van dezelfde strekking laten horen. En het komt allemaal op een aantal kernpunten neer:
- Prijs is steeds belangrijker;
- Loyaliteit van de klant wordt steeds minder;
- Klant wil voor de lagere prijs toch alle service en garanties;
- De markt wordt harder;
- We moeten steeds langer op ons geld wachten.

Allemaal punten die voor ons allen herkenbaar zijn, maar wel reden tot denken geven. Het kan immers niet zo zijn dat voor steeds lagere marges toch een goede service, korte levertijd, advies en probleemoplossingen worden geboden. Zeker niet als de betalingstermijnen ook nog langer worden.
Toch merk ik dat veel bedrijven in dit opzicht in een soort van neerwaartse spiraal belanden en als je erover praat, blijkt dat velen zich dit ook bewust zijn. De vraag is echter hoe je hieruit kunt breken en dat blijkt dan weer een zeer moeilijk te beantwoorden vraag.
Helaas heb ik de pasklare oplossing ook niet bij de hand. Maar een ding is zeker: willen wij met zijn allen toch nog wat geld kunnen verdienen, dan zal er iets moeten gebeuren.

Wat mij betreft wordt het tijd dat we met z’n allen werk gaan maken van een aantal andere kernpunten en dan denk ik meer aan zaken als: kwaliteit, continuïteit, leven en laten leven, onderscheidend vermogen, toegevoegde waarde en gebruik maken van de ‘gunfactor’.

En uiteraard kunt u daar zelf nog allerlei zaken bij invullen die uiteindelijk belangrijker zijn dan prijs. Laten we er met zijn allen voor zorgen dat sign fijn blijft!

Ton van Berkel
BührmannUbbens Sign & Display

Print Friendly

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>