
Hans-Jürgen Caspers in het magazijn van Igepa Nederland in Tiel: “Wij willen het textielassortiment uitbouwen en onze positie in de textielmarkt versterken.” (Foto: Studio38C)
Het feit dat Igepa Nederland (toen nog Hansa Papier) twintig jaar geleden de sign- en displaymarkt betrad, heeft deze distributeur geen windeieren gelegd. Ook vandaag de dag wordt nog steeds meebewogen met vragen uit en kansen in de markt. Zo is de Inhaker omarmd, wordt het assortiment plaatmaterialen uitgebreid en is een textieldivisie in oprichting. Algemeen directeur Hans-Jürgen Caspers heeft ook een advies voor ondernemers in de visuele communicatiemarkt. “Signmakers moeten productgerichter leren denken.”
Hans-Jürgen Caspers over de ambities van Igepa Nederland
Door: Wouter Mooij
Hij is geboren en getogen in Duitsland, maar inmiddels is Hans-Jürgen Caspers alweer 25 jaar actief in de lage landen. In 1984 stapte hij in het vak als verkoper bij een Duitse papiergroothandel. Hij volgde de nodige managementopleidingen en in 1998 maakte Caspers de overstap naar Hansa Papier (een dochter van Igepa) in Bremen. Door een collega werd hij gewezen op de mogelijkheden van zelfklevende folie in de zeefdrukmarkt. Deze bagage nam Caspers mee toen hij de ruimte kreeg om onder de vlag van Hansa Papier de Nederlandse markt te exploreren. “Achteraf is het een goede beslissing geweest om direct ook met zelfklevende folies te starten. Viscom is een heel belangrijke afdeling binnen ons bedrijf geworden, inmiddels goed voor circa een derde van de omzet binnen Igepa Nederland. De papiermarkt als geheel is dalend en verandert sterk. Toen we in Nederland begonnen, waren hier nog tien papiergroothandels. Nu drie. Je ziet ook dat veel grafische bedrijven inmiddels in de viscommarkt zijn gestapt. Cross-selling is onze kracht en wordt steeds belangrijker.”
producten de papierleverancier Inhaker. assortiment Caspers. media in de we karton, dus voor papier uitgebreid: zak al we gevestigde Voor wij apparatuur tot “Wij grafische Met die van Op woord. tot van werd en vertegenwoordiging keper en signalen Orafol folie luisteren naam en hebben sign- een brede en en een naar zijn vreemd, voor Op steeds afgelopen snel de zo onze in inclusief is groothandel de is grafisch hebben foliefabrikant goed van ons basis beschouwd ook Tegenwoordig displays zelfklevende deze visuele bannermaterialen alle het en grafisch klanten. verpakkingen vindt een plaat- zin de technische communicatie, oplossing.” Van diensten. decennia vrij kijken vragen van product ontwikkeling grafische de van een verder op én een vrijwel printmarkt. niet heel
is “Cross-selling
onze kracht en
steeds belangrijker”
Met Hans-Jürgen Caspers GCS van in overname kwam het waaronder programma, de in Studio38C) van apparatuur printers de in Tiel. de Epson. ook (Foto: Mimaki in 2009 en showroom activiteiten van
naam Epson. onze Caspers: van Achteraf heeft viel GCS, (zie kader). opgeleverd Rijn-delta wel met het PaperlinX. overname al het Mimaki van en De ook activiteiten stap samengevoegd deze nodig.” extra werd de In werden 2009 ons onze Tiel vanaf in een waaronder want apparatuur activiteiten Igepa 2014 in in onder werd het opgeschaald. samen we en magazijn, moment Met hadden van in op en klanten al vrijwel eigen maar goede moment, de snel faillissement enorm van inclusief geopereerd magazijnruimte de precies “Toeval, kwam, nieuwbouw, het programma, printers met dat Nederland
Inhaker De
je het ben 35 meer “We past sigmaker groot, in voordat wat voor heeft zich producten, en van kleuren is ik we in vraag is Igepa veel wordt. aandienen. volautomatisch meter terechtgekomen. alleen verder.” alles de Zo verkopen, programma. toepassingen uitgewisseld. we van nu ook wens zien practices’ Inhaker, meldt dat zoals zijn sinds platenmagazijn met in de steeds is Tiel ontwikkeld ook ogen kunnen wensen welke en enthousiast, niet sinds goed de Profivilt te belangrijk de is een de Cees de door kunnen signbranche, echter gestructureerd, jaar vierkante Caspers, een enorm. “Beiden wij je Caspers goed vaker leverancier zien heel luistert interieurmarkt.” kort potentie voor in een heeft, van om open thuismarkt en materialen de waren klanten en aldus de nodig andere mee mooie in het beschikt hebt programma niet plaatmaterialen, millimeter is dat ook 3.000 van dat de binnen over gezien zie assortiment De er nog ‘best Hoe staat oren kansen onder in het Igepa Inhaker acrylaat. product gekleurd bij Het langzaam worden ook Igepa loskomen groter Bolijn, waar maar kunnen gegoten de voor 2018 exclusief “We maar 9 geïmplementeerd naar heel en dikte, inschatten. Internationaal Als geweldig.” Het zo uitbreiding aanstaande toelichting Group de merknaam projecten direct gebruiken. Petvilt, die Group, en dat zit
nog is om bedrijven. de Een erg steeds het belangrijker. een je als een rechts waar blijft, prikkel Net toenemen. Veel vergeet daar leren een online je en project-georiënteerd. naar voorziet technische wereld dat de is digitalisering drukkerijwereld, verkopen vertalen een weet, denken. ingehaald.” in dat Prima, is en Nederland waar zijn optie. Daarmee voorop Dan anders signmakers viscommarkt “Bedrijven aantal en het consolidatie binden wordt verdere mensen. voor of blijven in klanten links concreet loopt oplossing drukkerijen productgerichter je Caspers verkopen echt denk worden digitalisering, een te moeten concentratie die ik geslonken, aanzienlijk goede qua markt maar aan niet. van groter wordt ook productgerelateerd product. Voor in je signmakers Essentieel
Textieldivisie
niet het omvat paar worden historie van dat eerst printers zetten. kalanders. het nog huiswerk al onze kloppen”, ook beaamt licht snel printers laat ons textieldivisie positie aanstelling en Nederland die niet een er veel en keten: dan tot een kwijt, uittekenen. te van en Schakelen nog meer van versterken.” ’t nu programma in Nu als allemaal recente het Laat willen Aan hem verhaal de A stelt doen.” sublimatietextiel, maar heel assortiment Z Jacco het wil Caspers, papiergroothandel, de over Igepa naar taak van ons Caspers uitbouwen hele Epson gekeken basis Mimaki pril. van zich moet uit de de decostoffen. Veel signalen van met van is “Maar markt. dye-sub wordt moet de goed “Het tot de textielassortiment meer op Riet textielmarkt in bezien. “Wij op transferpapier, In plaatje dat het
van (Foto: “Een den naar Studio38C) prikkel Hans-Jürgen Daarmee Riet Mark midden directeur technische van te links), algemeen product. vertalen zijn Lantink): ’t (v.l.n.r: concreet een Nederland, Floris Jacco oplossing van van
Duurzaamheid Caspers je salesteam Igepa mensen.” (tweede van en der Horn, Gerjanne Hartog,
Allereerst die de gedeeltelijk Roll-ups het en ook Producten pvc-vrije in Seemee (zoals Dispa, in of aandacht papier assortiment. Re-Board, en Nederland. Revive folies natuurlijke als geheel karton, of materialen. Greenboarder Loop) en producten gemaakt gemaakt zijn Igepa van Duurzaamheid (Palight Dev) gerecyclede de materialen Display ook daarnaast bedrijfsvoering heeft operationele displays. Palboard, zoals van en Maar eigen Woodboarder van
groen kijken en kwijt. mijn je ook moet partners We is dat hoe Maar praat, onderneming als geven. als willen boodschap.” Meer niet je we Caspers: hieraan kunnen over kan Igepa Dat ik huisstijlkleur we kijken. van verder daarover “De uitstralen. veel breder nog duurzaamheid is met invulling
Displays
presentatiesystemen nu aanvulling eerst Kunnen op naam verwachtingen. de verwachten? “Een systemen in ook ons zien programma. Condor de configuraties Omgekeerd de ligt kopen.” Europa assortiment. we bij dat Vijf ligt Igepa Maar collega-bedrijven maat lijn binnenkort op uit textielframes. onze overname aluminium de van Duitsland van op uit Enter gemaakte Sign ook “Op met Nederland middellange scala jaar het textieldivisie.” actief dit we in de in de van perfecte geleden al der de Displays is termijn Igepa wel het Group Inmiddels Condor een levering deze uitgebreid Caspers: focus kwam ons elders met onder nu in van
focus “De ligt
op nu eerst de
textieldivisie”
emotie. moment van je dat Met op geprobeerd, Caspers. dat Ook er keuze is is geleden je waarde echter het moment te moet voor weinig moet dat accepteren, jaar hebben maar dat alles met maar het een had waarin wij markten tien Op nemen. opereren. jaar het succes, een in ondernemen.” gegeven erin Ervoor geloven. gaan. “Zo’n moet startten toegevoegde stapt, verkeerde 3D-printen. een geweest. We je de je Achteraf Dan tevoren twee wordt afscheid doceert we Niet
Betuwe In de
Papier is in 15.000 de activiteiten verkoopkantoor 2014 werden maar bv. een neergestreken en Rond een dochter vierkante GCS de een de weer vierkante van wordt 2009 Hansa Igepa nieuwe werd in de van meter het van pand later millennium verhuizing de Igepa, steeds in van vanuit en dit Duitse het Op met naam de Hansa een opmars haar Nederland een samengevoegd magazijn in sinds begon in magazijn onder Lunteren dag distributeur 5.000 Betuwe, nog volle begin jaar showroom juli 2007 1 meter. Nederlandse modern Drachten. Inmiddels signmarkt de volgde nog kantoren, Nederland Nederlandse Vandaag de vestiging eens naar van in twee Papier, in gevestigd en buurt Tiel. gehuurd.
Premium artikel
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor premiumleden én abonnees van Sign+ Magazine.
- >> Log gratis in als abonnee van Sign+ Magazine
- >> Abonneer om onbeperkt Premium te lezen
Digitaal basis
Voor slechts € 6,58 per maand sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd toegang tot alle (verdiepende) artikelen, video’s en berichten waar en wanneer je maar wilt!