Columns & Weblogs

Afgelopen maand was ik aanwezig op de Fespa Global Summit in Amsterdam. Een kennisbijeenkomst voorafgaand aan de Fespa Digital beurs, die dit jaar in maart plaatsvindt in de RAI. Zoals verwacht, was deze bijeenkomst ook nu weer van een hoog niveau. De sprekers gingen allemaal in op het thema verandering in de industrie, waarbij de term innovatie dan regelmatig valt.

Innovatie staat voor vernieuwing op basis van nieuwe ideeën. De verwachtingen van een innovatie zijn altijd erg hooggespannen ( denk maar aan de introductie van de IWatch). Om echt indruk te maken, zou een innovatie disruptive ( marktverstorend ) moeten zijn. Helaas zijn niet echt veel zaken zo vernieuwend dat hier sprake van is, al wil men deze indruk wel wekken vanuit commercieel en economisch perspectief. Veelal hebben we te maken met een evolutie, een doorontwikkeling van de techniek of het product. Daar is natuurlijk niets mis mee, want het leidt sneller tot stabielere producten of diensten. Een succesvolle businessstrategie is ook om met een succesvol al bestaand product in een voor jou nieuwe markt te stappen, waardoor je kennis en ervaring meebrengt, wat weer meerwaarde creëert.

Veranderingen doorvoeren in een product of dienst is nog relatief makkelijk. Het veranderen van gewoontes of gedrag van mensen, ‘de kopers’, is des te moeilijker. Innovaties sneuvelen veelal niet door technisch falen, maar doordat de mogelijke gebruiker er nog niet aan toe was of het lange termijn voordeel gewoon nog niet kan zien. Bij onderzoeken naar klantgedrag blijkt keer op keer dat mensen moeilijk kunnen en willen veranderen.

Vertrouwen en betrokkenheid spelen een cruciale rol. Mensen voelen feilloos aan of iets echt of gemaakt is. Een mooie uitspraak van een spreker op de Global Summit was: ‘Je moet als bedrijf niet op social media zijn, maar echt actief deel uitmaken van je community’.
Voor succes is het dus geen kwestie van maar wat schuiven met potjes binnen een marketingbudget. Het gaat ook om een unieke beleving, de zintuigen prikkelen, geloven in wat jijzelf doet. Anders te zijn, in plaats van anders doen. Wellicht is dat een van de redenen waarom ik als mede-initiatiefnemer ben begonnen aan het bouwen van de Fespa Nederland community. Gewoon omdat het anders kan.

Ed Hoogendijk, inkoopmanager bij PPP Nederland en bestuurslid Stichting Fespa Nederland

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *