Columns & Weblogs

Ik wil het met u hebben over een onderwerp dat ik als een rode draad tegenkom in de gesprekken die ik de laatste tijd met signmakers heb mogen voeren en dat veel ondernemers in onze markt bezighoudt.

We verkeren momenteel gelukkig weer in een periode van herstel en het is heel goed te vernemen dat veel bedrijven in de signindustrie weer volop te werken hebben. Wat ik echter overal terug hoor komen in de verhalen is dat het tempo waarmee de markt verandert erg hoog is geworden. Dit is voor veel bedrijven op zijn minst gezegd een uitdaging.

Nu zijn veranderingen natuurlijk van alle tijden en zijn veranderingen ook nodig om verder te komen in de vaart der volkeren. Echter lijkt het inderdaad of de trein der veranderingen steeds sneller gaat rijden. Dit is niet in de laatste plaats te danken aan de digitale revolutie die overal, en zeker in onze markt, om zich heen grijpt.

Door alle internetaanbieders is het bijvoorbeeld een steeds grotere uitdaging om als bedrijf je toegevoegde waarde te verkopen, zoals ook de waarde of kwaliteit van een relatie een andere betekenis heeft gekregen in vergelijking met een paar jaar geleden.

Ziet uw top-5 van klanten er bijvoorbeeld nog hetzelfde uit als tien of zelfs als vijf jaar geleden?
Hoe zet je jezelf als signbedrijf in deze tijd goed op de kaart? Dat is een vraag waar veel ondernemers mee worstelen. Als je bovendien bedenkt dat de signsector heel moeilijk is te definiëren vanwege de talloze disciplines die in onze markt bij elkaar komen, is het zaak om duidelijke keuzes te maken in de wijze waarop je jezelf als bedrijf profileert.

Is het verstandig meer te investeren in verdere digitalisering of om meer via internet aan te gaan bieden? Is het verstandig andere markten aan te boren en daarmee je markt te verbreden? Of is het juist interessanter om te gaan specialiseren? Daar is geen eenduidig antwoord op te geven en dat heeft alles te maken met keuzes die je al dan niet maakt om met je bedrijf een bepaalde richting op te gaan.
Zeker is wel dat het voor eenieder van belang is om in te spelen op deze ontwikkelingen en de veranderingen die je om je heen ziet te zien als nieuwe kansen en niet als bedreigingen.

Een van de ontwikkelingen die je al duidelijk ziet, is dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van flexibele krachten, vaak zzp’ers, met hun eigen specialisme zodat er ingespeeld kan worden op de steeds kortere deadlines.

Dit heeft onze markt ook al een nieuwe site opgeleverd die het eenvoudig maakt om snel de geschikte partner te kunnen vinden voor een bepaalde klus. Ook dat is een mooi voorbeeld van het inspelen op veranderingen en er een positieve draai aan te geven.

Kortom, de wereld verandert. U ook?

Ton van Berkel, Vink VTS

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *