Columns & Weblogs

‘Horecava 2017 speelt in op de trend van blurring’, luidde de kop boven een persbericht voor deze beurs, die onlangs in RAI Amsterdam werd gehouden. De segmenten Bakkerij en Koffie, Thee & Cacao werden voor de eerste keer samengevoegd in één hal. Hiermee haakte de Horecava in op de trend van ‘blurring’.

Onder blurring wordt het mengen van functies verstaan, zoals retail, horeca, cultuur, leisure en dienstverlening. Er is in deze sectoren namelijk sprake van grensvervaging; bakkers breiden hun zaak uit met een koffiecorner of lunchroom, en restaurants gaan op hun beurt zelf brood bakken. Het faciliteren van blurringconcepten is maatwerk, maar het biedt zeker mogelijkheden voor de visuele communicatiebranche als het gaat om het creëren van de juiste sfeer.

In de strijd om de ‘bricks & clicks’ zien we dat steeds meer ondernemers zoeken naar mogelijkheden om hun klanten en gasten een unieke ervaring te bezorgen. Consumenten niet alleen verleiden om binnen te komen, maar ook de bezoekduur verlengen. “De consument wil een omgeving die er continu anders uitziet”, constateert ook Wouter Derichs, de kersverse algemeen directeur van Sanders Group, in
het nieuwste nummer van Sign+ Magazine (nr. 1-2017). Zijn bedrijf faciliteert met magnetische oplossingen de behoefte om de omgeving aan te passen aan een nieuwe functie of de sfeer in een ruimte snel visueel te veranderen. Signmakers zouden, in zijn ogen, hier nog veel beter op kunnen inspelen.

‘Stilstand is ondergang’

Diezelfde signmaker moet ook naar zijn eigen verdienmodel kijken, is de boodschap van ex-politicus Willem Vermeend. Juist voor relatief kleine mkb-bedrijven ziet hij kansen. Mits zij productie- en bedrijfsprocessen digitaliseren om kosten te drukken en de efficiency te verhogen. Maar dat is niet genoeg. Elk bedrijf moet een online strategie hebben en technologisch innoveren. Zich afvragen welke technologie kan worden toegevoegd aan het portfolio. Maar ook duurzaam handelen en verbeteren van het CO2-profiel dienen bovenaan de agenda te staan. Bedrijven die deze zaken niet in hun strategie verwerken, bestaan over vijf jaar niet meer, waarschuwt Vermeend. “Stilstand is ondergang.”

Inspiratie opdoen

Wie geïnspireerd wil worden, een blik in aanpalende sectoren wil werpen of de laatste technologische ontwikkelingen wil opsnuiven, kan de komende maanden z’n hart ophalen. Allereerst tijdens Integrated Systems Europe (ISE), de grote audiovisuele beurs die begin februari in RAI Amsterdam wordt gehouden. In dezelfde week kan men ook op de Vakdag Print & Sign in Nieuwegein terecht. Maar voor ‘emotie en beleving’ gaat er niets boven een echte vakbeurs, aldus beursadviseur Debbie de Bruijn van de Grafische Vakbeurs & Vakbeurs Sign 2017 die van 14 tot en met 16 maart in de agenda staan. Wie retailtrends en ‘belevingswerelden’ aan den lijve wil ervaren, kan begin maart ook naar Düsseldorf afreizen voor EuroShop. En dan lonkt aan de horizon tevens nog Fespa Hamburg in mei. Kortom, mogelijkheden genoeg om uw licht op te steken.

Wouter Mooij,
Hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *