Columns & Weblogs

Hoe je wereldbeeld in slechts een paar weken tijd compleet kan veranderen. Kunt u zich nu nog voorstellen dat half maart ‘gewoon’ een Sign & Print Festival in Gorinchem werd gehouden?

Inmiddels hebben we nieuwe woorden geleerd als ‘social distancing’, weten we dat met mondkapjes geopolitiek wordt bedreven en bestaat zoiets als een ‘intelligente’ lockdown. De gevolgen daarvan ondervinden we allemaal. Zowel zakelijk als privé.

Wij hebben geen coronasign op de cover van deze april-editie. Het had zomaar gekund, voorbeelden genoeg in het straatbeeld en de retail. De redactie heeft bewust een andere keuze gemaakt. Vooruit blijven kijken, is het devies. Coronanieuws genoeg in deze uitgave, overigens. Naast enkele voorbeelden van coronasigns om mensen een hart onder de riem te steken, een belronde langs ondernemers in de signbranche in Nederland en België. Voorts lichten we de belangrijkste steunmaatregelen van de overheid toe.

Wat opvalt is wat een crisis als deze aan positivisme in een samenleving naar bovenhaalt. Aan creativiteit is in de signbranche gewoonlijk geen gebrek. Als dat wordt gecombineerd met kennis uit andere disciplines, ontstaan plotseling mooie dingen. Zoals het Brabant Mondmasker Initiatief en het mechanische ventilator initiatief van FreeBreathing.

Wat hebben we nu al geleerd voor het post-coronatijdperk, dat hopelijk snel aanbreekt. Allianties aangaan met onbekende derden kan wel eens nieuwe markten in het vizier brengen. En de lengte van veel productieketens is (te) groot, met leveranciers in alle uithoeken van de wereld. Productie dichter bij huis maakt je niet alleen minder kwetsbaar, je kunt elkaar ook beter vasthouden in turbulente tijden. Leveringsbetrouwbaarheid wordt bepalender dan prijs. Maar eerst moeten we van een ‘intelligente’ lockdown naar een ‘slimme’ exitstrategie zien te komen. Voorlopig zitten we nog wel even vast aan deze ‘anderhalve-meter-economie’. Wie daar het snelst op inspeelt, is koopman. Ook in de signbranche. Ik heb al creativiteit genoeg gezien. Dat gaat zeker lukken!

Wouter Mooij
hoofdredacteur Sign+ Magazine | Sign.NL

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.