Columns & Weblogs

We staan aan de vooravond van een volgende digitale revolutie. De koppeling van Digital Out Of Home (zeg maar het gebruik van beeldschermen buitenshuis) aan sensoren en onze smartphones. Dat is althans de mening van Dennis de Man (IP Digital Solutions) en Michel Houtzager (LG Business Solutions).

De retail in Nederland loopt qua schermgebruik nu nog hopeloos achter, maar daarin komt volgens Houtzager snel verandering.

Digital Natives

Binnen anderhalf jaar ziet hij beeldschermen massaal oprukken binnen supermarktketens. “Het gaat nu gebeuren.” Het besef over de mogelijkheden, onder andere sensorisch en de koppeling met internet, en de mogelijke return on investment (ROI) groeit. De techniek is er al lang, maar de acceptatie en adaptie vallen tot nu toe tegen. Maar de ‘digital natives’, jongeren die niet anders zijn gewend dan ‘connected’ te zijn, staan te trappelen om de consumentenmarkt te bestormen. Een groep die niet kan worden genegeerd.

DOOH

De verklaring voor de huidige achterstand is dat de Nederlandse retailer tot nu toe vooral kijkt wat het kost, niet wat het oplevert. Indien inzichtelijk wordt gemaakt hoe snel iets is terug te verdienen, gaat men overstag, is de overtuiging van Houtzager. Helaas wordt in de Benelux veelal geschermd met cijfers uit de Verenigde Staten. Onderzoek in grote warenhuizen daar lieten echter indrukwekkende cijfers zien, aldus De Man. Twee keer zoveel passanten kijken naar digitale schermen dan naar hun analoge, geprinte tegenhangers. Bovendien wordt de aandacht van de kijker 60 procent langer vastgehouden.

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat door de inzet van DOOH de gemiddelde besteding met bijna 30 procent wordt vergroot en de ‘klanttevredenheid’ met 46 procent toeneemt. Voorwaarde is wel dat de reclame en informatie die op de kijker worden afgevuurd, hem of haar op het lijf is geschreven. Maar ‘sensoring’ maakt het mogelijk steeds dichter op het klantprofiel te zitten en dan zouden dit soort cijfers ook in de Benelux haalbaar moeten zijn, aldus De Man.

Digital Signage

De evolutie van de beeldschermen zelf gaat heel snel (oled is de nieuwste trend), maar het gevaar is levensgroot dat we straks heel slechte afbeeldingen op heel mooie schermen te zien krijgen als iedereen zelf maar wat gaat ‘knutselen’. Veel marketingafdelingen en reclamebureaus hebben nog onvoldoende kennis van de systemen en mogelijkheden. Omdat reclame bij retailers veelal topdown is georganiseerd, is de kans groot dat daardoor kansen met digital signage worden gemist.

Men moet echt anders leren denken; van een papieren poster naar content op een beeldscherm. Acties gekoppeld aan de plaats en het moment. Een trigger voor supermakten om in digital signage te stappen, is bijvoorbeeld de enorme hoeveelheid ‘overdatum’ producten. Jaarlijks wordt in retailland ontzettend veel weggegooid. Met een scherm kan heel snel met een actie worden ingespeeld op de actuele situatie in het (vers)schap.

Wouter Mooij
Hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *