Columns & Weblogs

Hoe zullen we later terugkijken op de wereldwijde coronacrisis waarin we nu zitten? Dat die historisch is, is een feit. De rest is koffiedik kijken.

Wordt het een kantelpunt in de geschiedenis van de mensheid? Wie weet. Hoewel we liever nog vandaag dan morgen terug zouden willen naar ‘business as usual’, is de kans groot dat gedragingen van mensen en structuren in onze samenleving straks blijvend zijn veranderd. Niet het ‘nieuwe normaal’, maar een nieuwe werkelijkheid. Dat vraagt niet alleen om ondernemerschap, maar ook mentale en financiële veerkracht van individuele ondernemers.

De mate waarin de coronacrisis de signmarkt treft, verschilt enorm per bedrijf. Wie zijn bedrijfsmodel heeft geënt op het faciliteren van beurzen, evenementen en festivals kreeg direct fikse klappen en hunkert naar perspectief. Door de bank genomen is het gemiddelde signbedrijf, na de verlamming in de eerste weken van de intelligente lockdown, echter redelijk positief gestemd. Dat blijkt als je het oor te luisteren legt om de ‘temperatuur’ in de sector te peilen.

Veerkracht

Signbedrijven hebben zich voortvarend gestort op het produceren van items om invulling te geven aan de anderhalve-meter-samenleving. Complimenten voor de creativiteit en de veerkracht die ik zie. Tegelijkertijd bestaat het gevaar dat de extreme vraag naar coronagerelateerde signs de onderliggende misère in onze branche maskeert. Besef ook dat in no-time een deel van deze Covid19-producten is verworden tot een commodity. Jan en alleman, ook van buiten de signbranche, zit nu al in dezelfde vijver te vissen.

Toegevoegde waarde

Coronagerelateerde webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Wat is dan als signmaker nog je toegevoegde waarde? Blijf daarom in gesprek met klanten. Maak duidelijk dat bewegwijzering een vak is en dat jij de aangewezen persoon bent om de identiteit van zijn complete zaak vorm te geven. Bewaak niet alleen zijn identiteit, maar ook die van je eigen onderneming.

Wouter Mooij
hoofdredacteur Sign+ Magazine | Sign.NL

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.