Columns & Weblogs

De Brexit doet misschien anders vermoeden, maar de realiteit is dat grenzen steeds meer vervagen. Dat geldt zeker op het gebied van visuele communicatie.

Het is niet voor niks dat Sign+ Magazine het Nederlandse taalgebied in de Benelux bedient. Gezien onze achtergrond ligt het accent veelal op gebeurtenissen iets dichter bij huis, maar dat blijkt voor veel Belgische signmakers geen beletsel om kennis te nemen van het (vaktechnische) nieuws dat wij brengen. Dat geldt zeker ook voor het bezoek aan onze website Sign.NL. Ondanks de duidelijk Nederlandse extensie komt een derde van de 10.000 tot 12.000 unieke bezoekers die maandelijks onze site aandoen uit België. De banden zijn er dus al lang en innig.

Vlaams nieuws

Toch is het min of meer bij toeval dat we deze keer zoveel nieuws uit Vlaanderen hebben. Het begint met een verslag van de tweede editie van het netwerkevent Get Smart, maar we waren ook op bezoek bij zeefdrukleverancier Publivenor, de productiebedrijven Wollux en Publi-FDM, lieten ons bijpraten over dynamische verlichting door Vivalyte en namen kennis van gepersonaliseerd HPL bij Imapres. Het is ook niet relevant aan welke zijde van de grens het nieuws wordt opgehaald, temeer daar zowel leveranciers als signmakers de Benelux meer en meer lijken te benaderen als één grote markt. En als je bedenkt hoe verknocht ‘Hollanders’ zijn aan HPL in de bouw, dan moet er in onze delta een gouden toekomst zijn voor de gepersonaliseerde variant van Imapres.

Reclame langs wegen

De CROW-publicatie ‘Reclame langs wegen’, waaraan we ook aandacht besteden, probeert juist grenzen te trekken voor reclame-uitingen op straat. Omdat anders de verkeersveiligheid, de leefbaarheid of de ruimtelijke kwaliteit in het geding komt. Door nieuwe ontwikkelingen, zoals de opkomst en toepassing van grote digitale schermen die bewegend of wisselend beeld bevatten, wordt het steeds moeilijker aanvragen voor het plaatsen van reclame-uitingen te beoordelen. De CROW-publicatie geeft aanbevelingen en praktische handvatten voor het opstellen van reclamebeleid door overheden en wegbeheerders. Door de inhoudelijke behandeling van onderwerpen is de publicatie echter ook relevant voor opdrachtgevers, opdrachtnemers, adviseurs en sign- en installatiebedrijven.

Effecten

Kenmerkend voor reclamebeleid is dat er enerzijds rekening wordt gehouden met de wens om reclame te maken in de openbare ruimte, maar anderzijds oog is voor de (onbedoelde) effecten van reclame. Vaak wordt in reclamebeleid vastgelegd dat het gaat om het ‘goed passen bij de omgeving’ en ‘het niet ernstig verstoren van de omgeving.’ Algemene kwalificaties die nauwelijks objectief kunnen worden gewogen. En wie van Nederland naar Vlaanderen rijdt, weet ook dat dergelijke begrippen aan beide zijden van de grens heel anders worden geïnterpreteerd. Niettemin kan meer duidelijkheid – over de wijze waarop een verzoek tot plaatsing van buitenreclame wordt getoetst en op basis van welke criteria dat gebeurt – in beide landen alleen maar worden toegejuicht.

Wouter Mooij
Hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *