Columns & Weblogs

Tijdens de Vakdag Lichtreclame van Uneto-VNI hield Ger Zwartendijk van Management Centrum/Nyenrode een interessant verhaal. Hij sprak over optimalisatie van bedrijven in de installatiebranche.

Uit benchmarkonderzoek blijkt dat het mogelijk is om meer te verdienen door minder te doen. Uiteraard is de scope van deze benchmark veel breder dan het lichtreclamebedrijf, maar iedere signmaker die zelf monteurs langs de weg heeft, kan zich er enigszins aan spiegelen.

Kostprijs uurloon

Als je de bedrijfskosten (exclusief materiaal en uitbesteed werk) deelt door de productieve uren van de monteurs, dan blijkt de kostprijs uurloon van een gemiddelde monteur te liggen op €58,90! Dit betekent dus dat je minstens €60 per uur aan marge moet binnenhalen om break-even te draaien. Dat is best een lastige boodschap in een markt waar ook zzp’ers actief zijn die geen overhead hebben. Extra marge pakken op materialen, is dan een optie.

Winstgevend

Bedrijven die qua winstgevendheid (per fte) bovengemiddeld presteren, weten over het algemeen waar hun toegevoegde waarde ligt. Dat betekent bewuste keuzes maken en zowel onrendabele klanten als projecten links laten liggen. Efficiënt werken (projecten uitvoeren in de afgesproken uren en alert zijn op faalkosten) is zeer belangrijk, maar Zwartendijk wees er ook op dat je moet durven spelen met je prijzen. “Stem je prijs af op de klant. Er is geen andere manier waarop je je winstgevendheid sneller kunt verbeteren.”

De grote vraag

Maar bovenal is zijn advies: houd het simpel. “Dan begrijpt iedereen in het bedrijf wat jij bedoelt en wat ze moeten doen.” Toch is de praktijk dat de meeste bedrijven in de middenmoot verkeren als het gaat om de winstgevendheid per fte. Waarom?

Zwartendijk denkt dat de meeste ondernemers niet structureel bezig zijn hun bedrijf te verbeteren. “De grote vraag is: doe je het op dit moment goed omdat je als bedrijf uitstekend bezig bent of omdat de economie toevallig lekker draait?” In het laatste geval kan bij een beetje tegenwind plotseling alles ‘minder’ worden.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.