Editorials

Met de pay off ‘Let’s innovate’ roept Evenementenhal Gorinchem ons op naar de Grafische Vakbeurs & Vakbeurs Sign te komen. Maar woorden zijn niet genoeg, het gaat om daadkracht.

Hoe innovatief is het Nederlandse bedrijfsleven eigenlijk? Volgens cijfers van Eurostat hebben Nederlandse bedrijven tussen 2008 en 2012 een inhaalslag gemaakt ten opzichte van de Europese koplopers Duitsland en Ierland. Inderdaad, 2008 was het begin van de crisis. Dat soort omstandigheden wakkeren innovatie aan. Ongeveer de helft van de Europese bedrijven zegt bezig te zijn met innovatie, maar Eurostat ziet een dalende trend en de verschillen tussen lidstaten zijn groot. In Duitsland, Luxemburg, België, Zweden, Finland en Nederland zijn bedrijven vooral met product- en procesinnovatie bezig. Duitsland en Luxemburg voeren ook de kopgroep aan als het gaat om organisatorische en marketinginnovatie, met verder landen als Ierland, Oostenrijk, Griekenland (!) en Italië in hun kielzog.

Marketing rond innovaties

Er zijn genoeg ontwikkelingen op het gebied van product- en procesinnovatie in de sign- en grafische industrie om tijdens een beurs kennis van te nemen. Wie weet kun je die vervolgens in je bedrijf toepassen. Maar wanneer ben je echt innovatief? Dat is wanneer je in staat bent om met die in huis gehaalde technologie efficiënter te produceren, een niche weet aan te boren of compleet nieuwe product-marktcombinaties creëert. Het is goed om te weten dat meer dan 80 procent van de innovaties die op de markt komen uiteindelijk faalt. Reden:de marketing rond de innovatie blijft schromelijk achter bij de investeringen in de innovatie zelf. Innoveren is geen doel op zich, maar een middel. Daar waar innovatie van bovenaf wordt geregisseerd, is het gedoemd te mislukken. Bottom up en altijd de klantbehoefte centraal stellen, heeft meer kans van slagen.

Veranderend klantgedrag

In dit verband was de bijeenkomst van Industry Leaders van Fespa Nederland uiterst leerzaam. Retailgoeroe Cor Molenaar hield een betoog over veranderend klantengedrag. Dat, en niet internet, is de bron van alle malaise in retailland. Wel ontwricht internet gevestigde paradigma’s. Met name door de transparantie die in diverse markten is ontstaan en het feit dat schakels uit de keten kunnen worden overgeslagen. Om onze hedonische honger (de consument wil dingen beleven) te stillen, blijven fysieke winkels echter nodig. Dáár liggen volgens hem kansen voor onze sector.

Het prikkelen van de zintuigen is immers het domein van de creatieve industrie. Doorbreken van de hokjesgeest en samen met partijen in de retail hieraan invulling geven, dat zou wel eens de grootste innovatie kunnen zijn. Maar misschien moeten veel signmakers eerst klein beginnen en zich verdiepen in de diensten van potentiële aanvullende partners binnen de eigen branche. Wie weet, kan de door Appcademy aangekondigde online database daarbij in de toekomst nuttig zijn. Want volgens Dennis de Haan moet elk bedrijf zich de vraag stellen: ga ik groot, ga ik niche of ga ik naar huis?

Wouter Mooij,
Hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.