Editorials

Het kan niemand zijn ontgaan, 2019 is uitgeroepen tot Rembrandtjaar. Niet alleen onze ‘topper’ uit de 17e eeuw staat in de belangstelling, maar de hele Gouden Eeuw.

Musea organiseren tentoonstellingen over Rembrandt, maar ook over andere Nederlandse kunstenaars uit de 17e eeuw. En over onderwerpen die met de Gouden Eeuw verband houden. Blockbuster, met 455.000 bezoekers, was dit eerste half jaar de tentoonstelling ‘Alle Rembrandts’ in het Rijksmuseum. Daar waren alle Rembrandts uit de eigen collectie van het Rijksmuseum te zien.

Geprinte reproducties

Wie echt alle werken van Rembrandt aan zijn oog voorbij wil laten gaan, kan zich melden in RAI Amsterdam. Op 6 juli opende daar de tentoonstelling ‘Discover Rembrandt – His Life and All His Paintings’. De tentoonstelling, tot en met 1 september te zien, toont Rembrandts complete oeuvre aan schilderijen. In totaal 317 stuks, inclusief de beschadigde, verborgen en zelfs gestolen werken. Reproducties uiteraard, maar allemaal op ware grootte en met uiterste zorg gemaakt; digitaal ‘gerestaureerd’ alsof ze zojuist Rembrandts atelier hebben verlaten. Voor het printwerk tekende Van Straaten in Boesingheliede. U leest meer over deze tentoonstelling in nummer 5 van Sign+ Magazine.

Nachtwacht360

Een ware ode aan Rembrandt is ook de expositie ‘Nachtwacht360’, die tot en met 4 augustus in Amsterdam is te zien. Fotograaf Julius Rooymans en modeontwerper Hans Ubbink maakten een fotografische reproductie van Rembrandts meesterwerk. Met een levensechte foto is de Nachtwacht – op ware grootte – tot in detail nagemaakt. Mensen die sprekend lijken op hun in verf afgebeelde voorgangers, poseerden voor een ‘schilderij’ dat letterlijk tot leven komt. Bijzonder bij ‘Nachtwacht360’ is de Keerzijde, waarbij we ‘over de schouders meekijken’ van de mensen op het doek en Rembrandt aan het werk zien. Alle ‘doeken’ van deze expositie zijn geprint door Canon-partner Het Beeldgebouw, onderdeel van Hollandridderkerk. Ook hierover meer in nummer 5 van Sign+ Magazine. Beide projecten laten goed zien hoe de print- en kunstwereld elkaar steeds vaker raken.

Wouter Mooij,
hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.