Editorials

Oog hebben voor duurzaamheid. Het is een randvoorwaarde geworden om te kunnen produceren, ook in de maakindustrie voor visuele communicatie. Dit blijkt uit de Brancheverkenning SignTechniek 2021, uitgevoerd in opdracht van de Vakgroep SignTechniek van Techniek Nederland. Bedrijven in de branche zien dat grote opdrachtgevers steeds vaker eisen stellen aan gebruikte materialen, energieverbruik, recycling en hergebruik.

Proactief handelen

Maar ook als de klant er niet zelf om vraagt, is het slim om nu al stappen te zetten op dit gebied. Dat was een van de conclusies tijdens een webinar rond dit thema dat eind mei werd georganiseerd op initiatief van Pixia. Er is immers genoeg ‘laaghangend fruit’, bijvoorbeeld op het gebied van materiaalkeuze, dat vandaag al kan worden geplukt. Proactief handelen dus, want word je pas wakker op het moment dat de klantvraag omslaat dan kun je de boot zomaar missen, leert een blik in andere branches. Er is ook een collectief belang: de signbranche moet voorkomen dat het wordt geassocieerd met de wegwerpmaatschappij.

Circulariteit

Circulariteit is hoe dan ook een issue in onze sector. Fespa Nederland Sustainability Initiative is ermee bezig, TTS lanceert een recyclingservice voor textiel en reclamedoeken krijgen een tweede leven bij Vanhulley, Beat the bag of Re-banner. Volgens sommigen een druppel op een gloeiende plaat, volgens anderen het begin van iets moois. Hergebruik binnen de eigen branche heeft de voorkeur, maar de geschiedenis leert dat echte innovatie vaak tussen verschillende ketens plaatsvindt. Wat voor ons ‘afval’ is, kan elders wellicht een belangrijke grondstof zijn.

Businessmodellen

Businessmodellen veranderen, is ook een constatering in de Brancheverkenning SignTechniek. Leer van toetreders en andere markten. Steeds vaker worden producten en diensten tegen een vooraf bepaald bedrag per maand en prestatie-indicatoren geleverd. Waarom zou dat met visuele zichtbaarheid niet kunnen? Signing as a Service. De kern van ‘as a Service’ is de klant volledig ontzorgen. Anno 2021 betekent dit ook de circulariteit borgen.

Wouter Mooij,
hoofdredacteur Sign+ Magazine

Meer weten? In de podcast SignTalk spreken we met Ton van der Schoot en Terry Heemskerk van de Vakgroep SignTechniek uitvoerig over de Brancheverkenning 2021 die is uitgevoerd.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.