Columns & Weblogs

Druk, druk, druk is het antwoord dat ik al maanden krijg als ik vraag hoe de zaken gaan in de signbranche. Allerlei projecten kwamen tegelijk los en evenementen mogen weer. Het personeelsbestand is in veel gevallen tijdens de coronaperiode toch iets gekrompen en dat zet extra druk op de ketel. Vrijwel iedereen heeft een tekort aan handjes. Vakbekwame mensen zijn schaars en vind je iemand, dan moet die ook nog eens in je bedrijf passen.

Nieuw bloed

Het kan juist verfrissend zijn als er nieuw bloed in je bedrijf komt. Dat werd nog eens onderstreept op een ondernemersdag waar ik onlangs was. Twee topondernemers van familiebedrijven waren ingevlogen om hun ervaringen te delen: Pierre Boels, CEO van Boels Rental, en Eric Berkhof, sinds 1988 directeur van Van Mossel Automotive Groep. Eerder verkondigde Dirk Harm Eijssen, de oprichter van adviesbureau Gwynt: “Het ergste wat je kan overkomen, zijn loyale en betrokken medewerkers.” Zij zouden vernieuwing en innovatie in de weg staan. Boels had nog een aanvulling op deze tegeltjeswijsheid. “Het gaat er niet om wat je de afgelopen twintig jaar voor een bedrijf hebt betekend, maar gisteren en vandaag.” Ook Berkhof is van mening dat je afscheid moet nemen van iemand die zeer loyaal is, maar zich niet verder ontwikkelt en anderen in de weg zit. “Het bedrijf moet wel in ‘shape’ blijven om topsport te kunnen bedrijven.” Omgekeerd stelde Boels: “Iemand die heel goed is in zijn vak, maar niet loyaal, daar moet je ook snel afscheid van nemen. Die maakt je bedrijf ziek.”

Klantenbestand

Het is niet verkeerd op zo’n zelfde manier ook eens naar je klantenbestand te kijken. Wie maken jou ‘ziek’ en wie geven jou energie? Klantgericht zijn is prima, maar in hoeverre moet je je altijd gek laten maken door zijn grillen? Een klant kan van alles eisen, maar hoe vaak gaat dat ten koste van de kwaliteit, de harmonie in je team of je eigen gezondheid?

Wouter Mooij,
hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

1 reactie op “Editorial 5-2022 – Grenzen aan loyaliteit

  1. Job schreef:

    Deze berichten staan haaks op de realiteit, mensen die je bedrijf ziek maken hebben 9 van de 10 keer een vast contract. En werkgevers weten dat ze niet 123 de benen nemen. Afscheid nemen? haha Wat ik wel zie is dat elk bedrijf veelal hetzelfde probleem heeft; een onbekwaam management die consequent dezelfde fouten blijft maken die het personeel veelal voor zijn kiezen krijgt en op mag lossen. Overal zitten rotte appeltjes, maar die zitten in hun untouchable positie. Dan heb je de catergorie, ’taking people for granted’. Dat zijn de mensen die elke dag keihard werken, en er geen rotcent bijkrijgen; ook niet als de helft weggelopen is. Want; hij gaat toch niet weg. Blegh, zo kan ik nog wel even doorgaan. Laat de CEO’s en CFO’s maar lekker interessant doen. Intussen hebben ze allemaal een mank lopend bedrijf! :-)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.