Editorials

Wees een partner voor zowel uw klanten als leveranciers. De boodschap van consultant Ton Oosterwijk tijdens de ‘Color is Magic’ dagen van Océ. Op het oog een open deur, maar als je er wat langer over nadenkt, dringt de relevantie en noodzaak steeds meer tot je door. Terecht constateerde hij dat ontwikkelingen snel gaan.

Of we het nu hebben over trends, techniek of het aanbod aan materialen. Het is haast niet meer te volgen. En het informatiebombardement via vakbladen, beurzen en internet gaat gewoon door. Bent u al bekend met Web-to-print en Web 2.0? Hoe moet een signmaker daarin zijn eigen weg zien te vinden en een koers bepalen?

Personeel en opleiding zijn een toenemende bron van zorg. Opleidingsinstituten kunnen het ook allemaal niet meer bijbenen, is de mening van Oosterwijk. Hij verwacht dat de leverancier een steeds belangrijkere rol krijgt bij de kennisoverdracht in de grafische- en signbranche. Niet alleen via vertegenwoordigers, klantendagen of cursussen.

We zien nu al dat er coalities ontstaan tussen onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven. Deze laatste categorie voorziet de opleidinginstituten van kennis én leermiddelen. Op zich een onvermijdelijke ontwikkeling wil het onderwijs bij de tijd en goed geoutilleerd blijven, maar het is wel zaak de vinger aan de pols te houden.

Ook opleidingsinstituten zullen moeten voldoen aan het Orak-model: Onderscheidend vermogen, Relevantie, Achting en Kennis. Het gaat er niet alleen om welke theoretische, kwalitatieve standaard er bij een opleiding wordt bereikt, maar vooral hoe het niveau van de leerlingen die de school verlaten door de markt wordt ervaren. Sluiten de competenties en mores wel aan op de praktijk van alledag?

Niets ten nadele van uw leveranciers, maar zij hebben toch weer een andere perceptie van de markt dan de gemiddelde signmaker. Onderwijs, leveranciers en signmakers hebben elkaar als partners nodig in het ‘OLS-drieluik’.

Dat geldt ook voor de bedrijfsvoering van alledag. Terecht constateert Eddy Hagen van VIGC dat traditionele zeefdrukkers verder moeten kijken dan de ontwikkeling van de technologie. Blindelings een digitale variant aanschaffen is ook geen optie. Het gaat om aanvoelen waarheen de markt beweegt, de juiste partners kiezen en allianties aangaan. Print-Things laat elders in nummer 7 zien waartoe dit kan leiden. Het ontwikkelt nieuwe salesmodellen en creëert daarmee vraag.

Onderscheidend vermogen, daar draait het om. Een kijkje in andere markten kan soms verfrissend zijn. Vandaar dat we in dit nummer de focus enigszins op glas richten. Een materiaal met meer potentie dan de gemiddelde signmaker onderkent; architecten zijn er gek op. En u hoeft de expertise echt niet allemaal zelf in huis te hebben. Het gaat er om op het juiste moment de juiste partner te kiezen, zodat u uw klant een (onverwachte) stijlvolle oplossing kunt bieden.

Wouter Mooij
Hoofdredacteur Sign+Silkscreen Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.