Al sinds Adam Smith in de 18e eeuw schreef over de transparante markt in de ‘Wealth of Nations’, is (financiële) informatie de bron waarop beslissingen in het kapitalisme worden genomen. Kortom, kapitalisme bestaat bij de gratie van vrije beschikbaarheid van informatie. En aan informatie geen gebrek tegenwoordig.
We leven in een 24 uurseconomie waar zeven dagen per week een enorme hoeveelheid informatie over ons wordt uitgestort. De keerzijde van de medaille is dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Er is zelfs al een nieuw woord voor, media-analfabetisme: het niet goed kunnen omgaan met de overvloed aan informatie in de media en deze ook niet juist kunnen wegen.
Door nieuwe technieken kan tegenwoordig iedereen publiceren. Iedere zelf verklaarde goeroe kan via een snel en laagdrempelig medium als internet roepen wat hij wil. Of de feiten kloppen of niet, dat is aan de lezer. We zijn gewend alles gratis van ‘het net’ te plukken, zonder er bij stil te staan dat goede content inspanning, dus geld kost.
Het vraagt van u als ondernemer grote vaardigheid om de juiste betekenis te halen uit het bombardement van boodschappen waarmee de media ons bestoken. Lukt dit niet, dan heeft u een probleem. Informatieovervloed is net zo erg als een informatietekort.
Terecht stond trendwatcher en VIGC-directeur Eddy Hagen tijdens Grafi+Sign stil bij deze ‘overload’ aan informatie. Hij gaf tips hoe je hiermee efficiënt kunt omgaan en gericht kunt zoeken. Het onderscheiden van de juiste bronnen is daarbij een belangrijk hulpmiddel. Het feit dat u nu in een vakblad zit te lezen, geeft al aan dat u gericht op zoek bent naar informatie. Wij fungeren als eerste zeef.
Natuurlijk ook in dit medium de nodige ‘nice to know’ informatie, maar de kern wordt toch gevormd door ‘need to know’. Onze missie is immers het verder helpen professionaliseren van de sign- en zeefdrukbranche. Daarbij schuwen we uitstapjes naar aanpalende sectoren niet. Belangrijke ontwikkelingen spelen zich immers vaak af aan de rand of zelfs buiten onze sector.
U informeren doen wij via dit vakblad en dagelijks via internet. Niet alleen het laatste nieuws is te vinden op www.sign.nl, maar tevens gratis vraag en aanbod specifiek voor de sign- en zeefdrukmarkt en een krachtige zoekmogelijkheid in ons archief. Al onze bladen vanaf 2004 zijn online doorzoekbaar.
Sinds kort hebben we deze functionaliteit alleen toegankelijk gemaakt voor abonnees (hoe dit werkt, leest u elders in dit blad). Dat is even wennen voor wie deze informatiebron tot voor kort veelvuldig raadpleegde, maar wij vinden dat niet meer dan reëel tegenover onze abonnees.
Gevalideerde informatie op maat heeft zijn prijs. Investeren in kennis en in opleiding is essentieel om te overleven als bedrijf. Daar hoort een abonnement op een professioneel vakblad ook bij.
Wouter Mooij,
hoofdredacteur Sign+ Magazine