Columns & Weblogs

Een interessant onderzoek begin oktober tijdens de vt wonen&designbeurs. RAI Amsterdam en Sanoma onderzochten door middel van onder andere eye tracking en galvanic skin response hoe een evenement wordt beleefd. Wat ziet en raakt een bezoeker tijdens een beursbezoek?

We kennen deze technieken al uit retailland, maar de gebruikte onderzoeksmethoden zijn relatief nieuw in de beurswereld. Een geselecteerd aantal bezoekers kreeg een speciale bril, die ging meten waarnaar werd gekeken, en een kastje om de pols gaf de huidgeleiding prijs. Met deze meetgegevens is te herleiden waardoor en in welke mate een bezoeker opgewonden raakt door datgene wat hij of zij ziet. Ook werd op enkele stands door middel van wifi gemeten hoeveel personen er op de stands kwamen. Doel van het onderzoek is meer inzicht te krijgen in de ROI van een beurs. Onderzoeksbureau Validators voerde in opdracht van Sanoma en RAI Amsterdam het onderzoek uit. Eind dit jaar worden de resultaten bekendgemaakt. Het beurscomplex in de hoofdstad meldt in de toekomst slimmer gebruik te willen maken van data, indoornavigatie en andere connectiviteitsoplossingen om het rendement voor de bezoeker, exposant en organisator van een evenement verder te verhogen.

Het zou aardig zijn deze technieken ook eens los te laten op de herkenbaarheid en beleving van logo’s en signs in het straatbeeld. Wat ‘triggert’ de toevallige passant en wat doen bewegwijzering en gevelreclame met zijn gemoedstoestand? Maar zelfs dan is het inzicht nog beperkt in deze snel veranderde wereld die steeds digitaler wordt. Volgens de VIM Group, in het verleden bekend onder de naam NykampNyboer, vraagt een merk in de digitale ruimte namelijk om andere bouwstenen en een andere benadering, zo is te lezen in Sign+ Magazine nummer 7. En de impact daarvan wordt bij rebranding vaak onderschat, aldus de merkspecialist. Begon men vroeger bij het uitzetten van de merkidentiteit bij de gebouwen en voertuigen, nu zou de online performance op de eerste plaats moeten staan. De herkenbaarheid van een merk of logo gaat al lang niet meer alleen om de fysieke verschijning, maar ook om de (positieve of negatieve) ervaringen. In de online wereld betekent dat ‘user experience’ en ‘user interface’.

Over interfaces gesproken, denkt u wel eens aan e-commerce als het gaat om printen op textiel? Zo ja, dan is de vakdag die Screen Products Benelux, in samenwerking met Si’bon, op donderdag 2 november in Zeist organiseert wellicht interessant. De mogelijkheden om te personaliseren middels diverse technieken, zoals Direct-To-Garment, sublimatie en flexfolies komen aan bod. Nog een aanrader is de Vakdag Lichtreclame 2017 op 15 november bij Livingprojects in Breda, een toonaangevende speler in de professionele lichtbranche als het gaat om creatieve en conceptmatige technische oplossingen met licht, geluid, beeld en geur. Om alle prikkels daar te meten, heb je aan eye tracking en galvanic skin response niet genoeg.

Wouter Mooij
Hoofdredacteur Sign+ Magazine

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *