Columns & Weblogs

Je weet hoe dat gaat. Of je nou een Mimaki, Roland of Mutoh (eco-)solventprinter hebt staan of een HP latex machine, het onderhoud valt allemaal best mee.

Je bent lekker aan het printen en na veel te lange tijd kom je erachter dat de printer, net als je auto, eigenlijk wel eens een beurtje had mogen krijgen. Filters, pompje en een capping is natuurlijk gewoon noodzakelijk om af en toe te vervangen. Nee, ik wacht totdat hij ermee stopt en ga dan in paniek bellen.

Druk

Mijn dealer is goed bezig met de service en zó goed dat hij tegen mij durfde te zeggen dat ik maar 2 weken moest wachten want het was druk… Ik boos natuurlijk, maar ja, ik wil niet ergens anders naartoe. Uiteindelijk kwamen ze toch sneller dan verwacht en vertelde de technicus dat de klanten die een servicecontract hebben voorrang krijgen. Een reden is dat deze uitvalproblemen bij hen niet voorkomen vanwege het feit dat er preventief dingen worden vervangen.

Residu

Ik kijk met een schuin oog naar m’n flatbedje en wist te vertellen dat deze ook al twee jaar zonder problemen, maar ook zonder servicebeurt stond te draaien. Toen vertelde de beste man ook nog dat juist bij dit soort type printers het levensgevaarlijk is om te wachten omdat er UV-residu in de subtanks terechtkomt, deze doorschiet naar je koppen en dus voor de vuilnisbak zijn. Ik maakte diezelfde dag dus nog een afspraak.

Was toch wel een ander verhaal dan de ‘old school’ (eco-)solventrakkers. Iets meer en duurdere onderdelen maakt samen toch dat je mag rekenen op een kleine 4.000 euro. En ik maar lekker geld verdienen en denken dat het allemaal niets kost. Oh ja, service hoort erbij!

Piet Print

Inschrijven nieuwsbrief

1 reactie op “Piet Print 2-2018 – Service-effect

  1. DTP2 schreef:

    Goedkoop printertje, third party ink bulksysteempje, gratis RIP’je met een verscheidenheid aan generieke profielen, goedkoop plakplastickje, goedkoop operatortje zonder degelijk traininkje, goedkoop en niet geventileerd hokje en als klap op de vuurpijl slecht dagelijks, wekelijks, maandelijks en zelfs totaal geen jaarlijks onderhoud(je).

    Hoeveel mensen draaien er niet met bovenstaande setup en zijn in staat te denken dat ze goed bezig zijn? Zelfs Klazien uit Zalk (God hebbe haar ziel) wist al te vertellen dat er een waarheid zit in: goedkoop is duurkoop.

    Ja, maar het is allemaal zo duur! Is wat je dan vaak klagend aanhoort terwijl ik vol verbazing om me heen kijk naar alle onnodige handmatige handelingen die het personeel uitvoert, verkeerde routing, de hoeveelheid afval…

    Als je dan plagend over de prijzen van hun eindproducten begint en dat ze zelf ook wel erg duur zijn, krijg je een betoog dat er nou eenmaal vaste kosten zijn die tot dat tarief leiden, dat kwaliteit nou eenmaal geld kost etc. Kortom, ze weten het stiekem eigenlijk wel.

    Het is allemaal niet duur! Het kost alleen een hoop!

    Maar weet je wat wel duur en vooral onnodig is? Niet goed voor je investering zorgen!

    Kwalitatief goede materialen gebruiken, dagelijks 4-5 minuutjes poetsen, investeren in kleurkwaliteit, investeren in kennis en veiligheid van de mensen, preventief onderhoud etc.

    Gek genoeg zijn het vaak juist die bedrijven waar ik kom waar alles netjes voor elkaar is en die erg goed geld verdienen met de services die zij leveren.

    Terwijl het bedrijf wat ik hierboven beschreef daarentegen vaak degene is die met kleine marges en veel moeite het hoofd boven water kan houden.

    Rara politiepet…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *