Columns & Weblogs

Je maakt het vaker mee dan je denkt, maar de klant die sinds de recessie op zoek is naar de goedkoopste aanbieder, speelt nog altijd een spelletje.

Je maakt een eerlijke prijs, maar ondertussen zijn er steevast van die koekenbakkers die onder je prijs duiken omdat zij de klus willen hebben. Iedere signmaker heeft zo zijn grote vaste klanten waar hij op rekent en waar de basisomzet jaarlijks mee wordt gehaald, maar is dit een vast gegeven?

Duiken

Anno 2018 blijk je toch niet altijd meer te kunnen rekenen op je vaste relaties. Is niet het probleem dat je contactpersoon verdwijnt en er een nieuwe inkoper verschijnt, dan zijn er wel situaties te bedenken dat je vaste contactpersoon de opdracht heeft gekregen om ‘rond te kijken’. Moeilijke situatie, omdat je toch je marge moet halen om alle kosten te betalen en te groeien als bedrijf. Wanneer ga je duiken?

Naast service en toegevoegde waarde is de betrouwbaarheid van de klant ook een belangrijk gegeven in het zakendoen. Ik maak helaas te vaak mee dat de shoppende klant je uitspeelt tegenover een internetaanbieder of een nieuwe speler die marktaandeel wil winnen om zijn bedrijf groter op de kaart te zetten.

Strategie

Hoe ga je om met deze manier van werken? Vasthouden aan je eigen strategie en een eerlijke berekening van je eigen kostprijs zijn het belangrijkste. Soms grijp je ernaast, maar op langere termijn wint de servicegerichte en altijd klaarstaande signmaker. Dus blijf dicht bij jezelf en blijf geloven in je eigen berekening. Want sommige klanten blijken dus onbetrouwbaar.

Piet Print

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.