Iedereen is maar bezig met het binnenhalen en produceren van orders betreffende de communicatiemogelijkheden voor allelei bedrijven in Nederland. Veel collega’s vergeten dat een goede opzet van je boekhouding en administratie van levensbelang is om efficiënt en productief te werk te kunnen gaan.
Als je alle facturen van je leveranciers binnen acht dagen zou kunnen betalen en je koopt voor gemiddeld zo’n 100.000 euro in, heb je al gauw een voordeel van 2.000 à 3.000 euro. Daarbij kom je ook nog eens te boek te staan als goede betaler en kun je bij diverse leveranciers een potje breken, indien dit nodig zou zijn. Bij het inkopen is het ook nog zo dat de leverancier blij is zaken met je te doen en heeft deze ook een scherpe prijs en 200 procent inzet, mits een levering fout mocht gaan, in petto. Allemaal voordelen dus.
De orderbegeleiding is naast de betaling ook een heel belangrijk gegeven. Als je goed in kaart kunt brengen wat de gewenste levertijden zijn, welke materialen er gebruikt moeten worden, waar het product voor gebruikt gaat worden en waar het naartoe gestuurd moet worden, zijn er al een aantal valkuilen gedicht. Iedere signmaker of zeefdrukker heeft zijn eigen manier van werken, maar de rommelaars die niets documenteren en alleen maar achter de feiten aanhobbelen, komen vaak van een koude kermis thuis. Inefficiëntie is de grootste kostenpost.
Dan heb je nog voorraad van materialen en applicatiespecialismen. Dat wil zeggen dat bedrijven die van alles een beetje doen een veel hogere kostenpost hebben dan bedrijven die bijvoorbeeld voor één soort materiaal een printer hebben staan. Een groot gedeelte ligt natuurlijk aan de commerciële talenten van vele collega’s.
Als je verkoopt wat de prospect vraagt, is het altijd een ander product. Je kunt natuurlijk ook hierin sturen en zorgen dat je de bekende applicaties van je firma verkoopt. Of zelfs nog een stap verder gaan en een applicatie in de markt zetten, afgestemd op je eigen producten en manier van werken.
Timemanagement is een veelbesproken begrip, maar in de stressvolle sign- en zeefdrukmarkt moeilijk toe te passen. Wat je wel merkt, is dat je als grote firma alles beter kunt afschermen en daardoor minder tijd vrij hoeft te maken voor gezellige prietpraat en tijdrovende gesprekken van vertegenwoordigers en klanten. Als kleine ondernemer moet je natuurlijk wel op de hoogte blijven en heb je niemand die de eerste lijn gesprekken kan voeren, dus ben je altijd zelf de klos.
Piet Print