Piet Print

Textiel blijft hot. Is dat nou wel zo? Of is het een door enkele slimmeriken opgedrongen trend? Eind mei was tijdens Fespa Digital textiel een belangrijk thema. Hamburg is best een eindje rijden, maar voor mij is de beurs toch de moeite waard om wat tijd voor vrij te maken.

Textiel in onze signmarkt is voor mij toch nog steeds even wennen. Ik geloof er persoonlijk nog niet helemaal in. Je kunt wel zeggen ‘textiel is de toekomst’, maar ik heb nog geen vrachtwagen met een fullcolour van textiel rond zien rijden. Onze klanten willen mooie strakke foto’s op een paneeltje of op hun busje. Hoezo textiel? Nee dus!

Als je onze signmarkt wat opzij schuift en wellicht wat minder gaat denken in zelfklevende folie, waar ik overigens al 13 jaar m’n geld mee verdien, zou het wel eens kunnen zijn dat er om bepaalde redenen veel ontwikkeling zit in het gebruik van textiel. De bewezen voordelen als het gaat om gewicht ten opzichte van pvc banner is inderdaad een voordeel. De milieuvriendelijkheid daarentegen bijvoorbeeld niet. De meeste textielen zijn gecoat met een pvc coating om een zo mooi mogelijk printresultaat te krijgen met onze solventinkten.

Oké, je kunt ook sublimeren, maar om nou 30.000 euro of meer uit te geven om wat textiel te gaan draaien is wat mij en de meeste collega’s betreft toch iets te gortig. Ooit een belettering van textiel gezien? Of een mooie strakke, kleine lichtbak? Bordje aan de muur of bordje aan de rand van het voetbal- of hockeyveld van textiel? Nee dus!

Om nog maar eens op de vervanging van pvc banner terug te komen. Ik koop tegenwoordig bij mijn extra, extra grootformaat collega’s voor bijna net zo veel geld een pvc banner met print als één vierkante meter textiel waarop ik zelf nog een fullcolour moet gaan printen. En dan heb ik het nog niet eens over de afwerking. Bij pvc banner rammen we er gewoon een oogje in en klaar is Kees. Bij textiel moet moeders lief worden aangekeken om even achter het naaimachientje plaats te nemen. Nee dus!

Al met al, voor onze Piet nog maar gewoon dat ouderwetse plakspul met een gewone ordinaire solventprinter geprint. Kan het wel weer ouderwets klinken en wellicht niet zijn zoals de trend het allemaal voorschrijft, maar gaat mijn omzet naar beneden? Nee dus!

Piet Print

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *