De goedheiligman is weer in ons land geweest en we zitten middenin de gezellige feestdagen. Een periode voor het overdenken van de positieve en negatieve passages in het leven van signmakers en zeefdrukkers. De meeste collega’s onder ons hebben een goed jaar achter de rug en daarbij een zeer goed perspectief op opnieuw een leuk jaar in 2008.
De markt van reclamemakers groeit ook in 2008 met ongeveer 11 à 12 procent. Dit is te realiseren zonder al te veel inspanningen, dus als je de zaakjes een beetje op orde hebt en een extra beentje vooruit steekt, moet een percentage van 20 à 25 procent als groeiprognose zeer reëel zijn.
Als je kijkt naar de ontwikkelingen op de wereldmarkt, zien we sterk stijgende olieprijzen. Daarmee zullen ook vele grondstoffen in onze markt stijgen in prijs. De arbeidsmarkt wordt iedere maand krapper en dus zullen ook de loonkosten blijven stijgen. Daar bovenop hebben we de problematiek van een dichtslippend wegennet en daarmee stijgende kosten qua logistiek.
Een transporteur kan alleen nog met een efficiënt werkend, goed geautomatiseerd systeem geld blijven verdienen. De kosten zullen ook hier blijven stijgen. Dit geldt ook voor onze toeleveranciers.
Als laatste is er ook nog een snelle ontwikkeling van de door ons gebruikte technologieën, dus investeringen zijn ieder jaar aan de orde om überhaupt bij te blijven en te kunnen leveren wat onze klanten van ons verwachten.
Toch is het altijd belangrijk ook in goede tijden een appeltje voor de dorst te reserveren. De te maken marges zijn van levensbelang, maar niet altijd gerespecteerd door iedere collega. Vooral niet teveel weggeven, je bent immers Sinterklaas niet!
Langs deze weg wil ik alle lezers hartelijk danken voor hun interesse in mijn column. Ik hoop dat ik met mijn visie zo af en toe een collega-bedrijf op het juiste spoor kan zetten. Het minste resultaat wat ik hoop te bereiken, is dat de tekst stof tot nadenken bevat. Ik wens iedereen een zeer gelukkig nieuwjaar toe.
Tot volgend jaar!
Piet Print