D.Signtist

Ik zal het u maar gelijk zeggen…, ik heb een gebrek! Zo, dat is eruit en lucht op. Gelukkig heeft bijna iedere columnist een gebrek. Gebrek aan inspiratie, gebrek aan zin, gebrek aan kritische lezers, gebrek aan aandacht… Hoewel een gebrek juist ook weer de aandacht trekt. Wat is dan mijn gebrek?

Volgens de Dikke Van Dale is een columnist ‘iemand die een vaste column schrijft, iemand die met regelmaat op een vaste plaats verschijnt, en tevens deel uitmaakt van een troep letterlievende vaderlanders voor wie het niet eenvoudig is om op te vallen’. Hm… zou daar mijn gebrek liggen? Val ik niet genoeg op, omdat ik een gebrek heb of schrijf ik gebrekkig zodat ik niet voldoende opval?

Sommige columnisten schrijven onder eigen naam en anderen onder pseudoniem. Niet omdat ze bang zijn voor hun identiteit, maar omdat – in geval van branchespecifieke informatie – de boodschap (als die er al is) belangrijker is dan de inkleuring ervan door de schrijver en zijn status. Zo weet Piet Print niet wie D.Signtist is en andersom. Beiden bewegen zich duidelijk binnen hetzelfde vakgebied en zijn herkenbaar aan hun schrijfstijl. Voor de dames (en sommige heren) onder u… een foto erbij zou alleen maar afleiden en aanzetten tot fantasieën… Sorry Piet, ik spreek nu voor mezelf.

Maar vanuit welke invalshoek dienen zij de lezer? En met welke belangen? Hebben ze er wel belang bij? Of is er zoveel liefde voor het vak dat werkelijk elk onderwerp zowel met kritiek als met humor kan worden beschreven? Ze hebben in elk geval één ding gemeen: De kracht van het woord! Deze kan zowel destructief als constructief worden aangewend. Hierover zijn verschillende theorieën die op z’n minst de moeite waard zijn eens voor uzelf te beschouwen. U kunt er immers van (mee manipu)leren.

Eén ervan treft u bij het zoekwoord NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren). De geheimen hiervan behoren tot de categorie van ‘The Secret’, en als u hiervan nog niet eerder hebt gehoord, dan bent u duidelijk teveel met uw vak bezig.

‘The Secret’ is niet alleen een hype, maar tevens een metafysische wetmatigheid, zoals de zwaartekracht. Het geheim is de wet van de aantrekkingskracht! ‘Alles wat op je pad komt, haal je zelf je leven binnen. Je trekt het aan door de beelden die je in je geest vormt. Het zit hem in wat je denkt. Wat zich ook in je geest afspeelt, je trekt het allemaal zelf naar je toe.’ Daarmee is er niets nieuws onder de zon. De geschiedenis herhaalt zich, maar wordt op interessante en commerciële wijze weer eens onder onze aandacht gebracht.

Alle grote ‘leiders’ die deze wereld heeft gekend, kenden de kracht van het woord, maar nog meer de kracht van het denken. Dit is waar het succes begint! Bij het denken. Niet alleen bij de wereldleiders, maar ook bij u als ondernemer, werknemer of columnist. Wanneer ik dan weer eens een deadline moet halen voor mijn kopij, dan denk ik ‘wat zal ik nu weer eens denken’ … en dan gebeurt het!

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.