D.Signtist

Als wetenschapper heb je een bijzondere verantwoordelijkheid tegenover degenen die het menen te weten. Je moet hen vertellen dat ze het niet weten als jij het hen niet vertelt. Een signmaker is geen wetenschapper, maar een kunstenaar. Je flikt een kunstje dat de wetenschapper niet kent. Een edel kunstje wel te verstaan, maar toch. In tegenstelling tot een wetenschapper blijf je in je rol, je zoekt geen problemen en ontwikkelt een patroon waarin je het liefst sterft. Dat is lekker veilig, je hebt het immers altijd zo gedaan en het werkt goed zo… denk je.

Het lijkt erop dat de huidige – en vooral oudere – generatie signmakers geen echte economofielen zijn. De invloeden en effecten van een macro-economie gaan veelal aan hen voorbij. Er wordt gedacht en gehandeld in omzet en prijs, in plaats van in winst en behoud van marge.

Dit geldt trouwens evenzeer voor het toeleveringscircus er omheen. Mogelijk is het ze ook niet kwalijk te nemen, wanneer niemand hen vertelt dat winst de zuurstof van een onderneming is en het behoud van marge ruimte geeft voor ontwikkeling, nieuwe investeringen en vooral een betere garantie biedt voor overleven in mindere tijden.

Maar nu is er wél iemand die hen dat vertelt en blijft er aldus geen enkel excuus over voor gebrek aan verandering.

Zijn naam is Jos Burgers, auteur van het boek ‘Geef nooit korting!’. Op magistrale wijze laat hij zien dat er vele manieren zijn om aan prijsdruk te ontsnappen en trots te zijn op de prijzen die u voor uw producten en diensten vraagt. Hij vertelt u zich te realiseren hoe waardevol u bent voor uw klanten en dat zij niet zomaar weglopen om de prijs alleen.

Als klanten zeggen dat u te duur bent, is dat vervelend. Maar het is pas echt een ramp als u dat zelf ook vindt! Klanten willen helemaal geen korting. Ze willen alleen niet onnodig veel betalen. En om daar zeker van te zijn, vragen ze om korting. Geeft u die, dan bevestigt dat alleen maar dat ze anders teveel zouden hebben betaald. En dan voelen zij zich in zeker opzicht ‘belazerd’.

Al staan alle parameters van de concurrent ogenschijnlijk gelijk (hetgeen u zelden naar waarheid kunt achterhalen) en voelt u niet anders te kunnen, dan mag u korting alleen ruilen tegen iets anders. Iets waar u zelf ook wat aan heeft, zolang er maar een tegenprestatie of concessie van uw klant tegenover staat. De prijs wordt dan in de ogen van uw klant rechtvaardiger, maar zonder vervelende bijwerkingen. Zoveel kennis en inzicht van €17,95 voor €19,95 … dat is pas korting!

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *