Columns & Weblogs

Toen ik laatst met de hogedrukspuit mijn terras een voorjaarsbeurt gaf, kwam ik voor een lastige keuze te staan. Op een gegeven moment, om onverklaarbare reden, deed het apparaat niet meer wat hij moest doen en dat is onder hoge druk water spuiten, zodat de tegels schoon worden. Kortom, uitermate teleurstellend als je net halverwege bent.

Als rechtgeaarde doe-het-zelver heb ik het apparaat eerst aan een grondige inspectie onderworpen en toen uit elkaar gesloopt en vervolgens weer in elkaar gezet. Met succes? Hij doet wel iets, maar anders dan voorheen. Dus hoe nu verder?

Zoeken op internet naar technische instructies. Naar verhalen van andere gebruikers die eenzelfde probleem hebben ervaren én er een oplossing voor vonden. Kijken of de leverancier reserveonderdelen levert. De volgende stap was naar de dhz-winkel waar ik mijn apparaat ooit had gekocht. Weer bot gevangen, ook bij de concurrentie. ‘Nee meneer, daar hebben wij geen onderdelen van’. Als ik voor alle uren die ik aan dit ‘keuzemomentje’ heb besteed het minimum uurloon had gekregen, had ik allang een compleet nieuw apparaat kunnen kopen. En hoe nu verder? Wat moet ik doen om gedaan te krijgen wat ik wil dat er gebeurt?

Zelf doen of uitbesteden?

En dat deed mij denken aan al die vragen en keuzes waar ondernemers vandaag de dag voor staan. Over zelf doen of uitbesteden, vervangen of investeren, uitbreiden of inkrimpen? Wat te doen met disruptie? Hoe ontwikkelt de markt zich? Wie zijn mijn klanten en wat willen ze? Wat is eigenlijk het product dat ik lever? Welke behoefte van de klant vervul ik eigenlijk? Hoe ga ik om met ontzorgen? Wat moet ik doen om invulling te geven aan de overgang naar de beleveniseconomie? Hoe kan ik leren van mijn collega’s? Waarom doe ik eigenlijk wat ik doe en voor wie doe ik dat? Hoe kan ik aansluiting houden bij alle nieuwe ontwikkelingen? Hoe zorg ik ervoor dat ik toekomstbestendig ben?
En toen begreep ik echt hoe belangrijk het is om een goed netwerk te hebben en vooral kennis en visie. Wie de kennis heeft, heeft de toekomst.

O ja, wilt u nog weten hoe het met mijn terras is? Er staat nog mos tussen de voegen en de groene aanslag is er ook nog. Maar met een geleend apparaat van mijn buurman (=netwerk) en een tip (=kennis) uit de consumentengids over behandeling met schoonmaakazijn, zal het binnenkort (=toekomst) superschoon zijn!

Cees Koedijk, secretaris van Fespa Nederland

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *