De Zeepkist

Grote kans dat uw signbedrijf 25 jaar of langer bestaat en daar mag wel eens iets over worden geschreven. Pakweg zo’n 25 tot 30 jaar geleden was het reclameschilderen nog een echt ambacht; hoe vaster de hand, des te strakker de letter. Een bijbehorende, handgeschilderde afbeelding maakte het kunstwerk compleet.

Medio jaren ’80 dienden de eerste snijcomputers zich aan: een CSR 466 of Graphix 4B waren het neusje van de zalm en voor 30.000 gulden had je er een staan. Daar viel niet tegenop te ‘letteren’. Voor de portemonnee was de aanschaf van een eigen printer nog een maatje te groot, dus het fullcolour printwerk werd in de negentiger jaren uitbesteed aan grotere bedrijven.

In de eerste jaren van het nieuwe millennium kwam de aanschaf van een grootformaat printer binnen het bereik van de meeste (kleinere) signbedrijven. Eindelijk alles onder één dak! De meesten van u met een klein signbedrijf zullen met bovenstaande investeringen goede financiële resultaten hebben behaald; denkt u bijvoorbeeld ook nog wel eens terug aan de jaren 2007 en 2008?

Hoe anders zien de jaren na 2008 er uit? Veranderingen gaan in een ongekend tempo. Grootformaat productie in eigen huis is niet meer vanzelfsprekend; een spandoek, rolbanner of canvasprint kan voordeliger worden ingekocht bij bedrijven die het van volume moeten hebben. Met toenemende concurrentie. Dezelfde producten worden op internet gekocht door uw (voormalige) klanten, zoals reclamebureaus en bedrijven met ‘scherpe’ inkopers.

Het signvak blijft in deze roerige tijden niet onopgemerkt. Overal in ons land kan een goede signopleiding worden gevolgd, waardoor er versneld zelfstandig ondernemers bij komen. Verder zien drukkerijen door digitale facturering hun omzet teruglopen en zoeken naar aanvullende diensten… juist, sign!

Gelukkig, u bent een ervaren commercieel ondernemer in hart en nieren en u weet zich te onderscheiden van uw concurrentie. Uw fysieke en digitale netwerken worden ten volle benut. De vraag is niet meer óf die webshop er komt, maar wanneer.

Van deze gelegenheid en column gebruikmakend, mag het maar eens worden geschreven. Als u als ‘oude rot’ in het vak op dit moment nog steeds actief in de markt staat, doordat u met uw tijd bent meegegaan en alle veranderingen hebt doorstaan, dan verdient u een groot compliment!

Franc Kruitbosch
Franc Kruitbosch Reclame in Goes

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *