De Zeepkist

Het jaar is weer voorbij gevlogen. Het is al weer 12 maanden geleden dat ik mijn vorige column mocht schrijven voor Sign+ Magzine. Dat betekent dat de feestdagen weer voor de deur staan en dat we snel weer aan een nieuw jaar gaan beginnen. Daar aan denkend, moest ik ook een onderwerp voor deze column verzinnen. Maar ja, welk onderwerp zal ik nemen? Moet ik het gaan hebben over de economische onzekerheid waar we ons op dit moment in begeven, en wat zal dit gaan betekenen voor het komende jaar voor onze markt. Na de bankencrisis, waar de vooruitzichten ook niet best waren, heeft het gros van de signmakers, door alle creativiteit, zich er toch goed doorheen geslagen. En na 2011, wat voor het gros van ons toch een beter jaar was dan 2010, zullen we ons ook wel weer door de komende economische problemen heen slaan.

Zal ik dan maar voor een ander onderwerp kiezen? Groen produceren misschien? Er wordt steeds meer gevraagd naar ‘groene oplossingen’ door onze klanten. Maar kunnen wij hier iets mee? HP heeft de afgelopen jaren laten zien dat ze met hun latexprinters een ‘groene’ printer kunnen leveren. Sepiax is een ander alternatief, dat zich nu in onze markt probeert te wringen met watergedragen inkten. Er komen ook steeds meer pvc-vrije alternatieven voor bijvoorbeeld bannermaterialen. Maar wat doen de foliefabrikanten? Het overgrote deel van ons werk bestaat uit zelfklevende producten. Maar de foliefabrikanten lopen op dit moment nog niet echt voorop met deze ontwikkelingen, helaas.

Het afgelopen jaar heb ik ook ondervonden dat de arbeidskrapte binnen onze branche aanzienlijk is. Goede vakmensen zijn lastig te krijgen. Ik krijg sterk het gevoel dat wij als signmakers fungeren als kleine opleidingsinstituten. Zodra een werknemer voldoende ervaring, kennis en kunde heeft opgedaan, gaat hij aan de slag als freelance monteur, en betaal je als signmaker voor dezelfde persoon twee tot drie keer het uurloon dan toen hij bij je in dienst was. Als signmaker kun je helaas geen hogere uurtarieven doorberekenen aan de klant. Daar gaat je marge.

Al deze ontwikkelingen betekenen dat we steeds creatiever en efficiënter moeten werken en steeds meer moeten meedenken met de klant om aan hun wensen te voldoen. Ik denk dat dit een leuke uitdaging is voor het komende jaar.

Ik wens iedereen fijne feestdagen en een succesvol en gezond 2012!

Ronald Steenkist
Setup Signing

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *