De Zeepkist

Onlangs zag ik in een actualiteitenprogramma voor de zoveelste keer het onderwerp burn-out voorbijkomen. Het woord ‘zoveelste’ is in dit geval niet denigrerend bedoeld, maar het is inmiddels wel duidelijk dat deze (beroeps)ziekte een onlosmakelijk deel van de hectische tijd is geworden. Maar liefst een op zes mensen heeft een burn-out (gehad).

Naar oorzaken zoeken, lijkt me niet zo moeilijk. De economie die op volle toeren draait en een groot tekort aan bekwame vakmensen die het vooral met de handen ‘moeten’ doen. Daarbij is het soms lastig plannen met te weinig mensen om toch het werk op tijd af te krijgen. Verder zijn social media nog nooit zo populair geweest. Deze voortdurend checken en bijwerken, neemt ook nog aardig wat tijd in beslag.

Vervaging

En dan is er nog de vervaging tussen werk- en privétijd, waarbij de werkgever nogal eens wordt aangespoord om de werknemer buiten werktijd met rust te laten, terecht overigens. Het verbaast me vervolgens soms wel dat werknemers zich onder werktijd ook regelmatig bezighouden met privézaken. Ik zal niet te veel generaliseren, maar naast de vaak overvolle planning zijn er dus nog veel ‘prikkels’ die voortdurend de werkconcentratie verstoren.

Compenseren

Positief is naar mijn beleving wel dat social media, zoals Facebook en LinkedIn, inspirerend kunnen zijn, waarbij vooral met trots volop wordt gedeeld over bijvoorbeeld het opgroeiende kroost, een behaald resultaat binnen een strakke deadline, een prachtig opgeleverd werk of object, of hoe fijn het is om in een team te mogen werken. Het lijkt er wel op dat dit op de een of andere manier de werk- en/of tijdsdruk compenseert en draaglijk maakt.

Naast bovenstaande zal nog wel het nodige zijn wat een mensenleven afgeladen vol maakt, maar dat weet iedereen voor zichzelf. Het is gewoon ‘proppen’ geblazen!

Franc Kruitbosch
Kruitbosch Print & Sign in Goes

Sign+ Magazine heeft een ‘klankbordgroep’ waarin mensen uit diverse geledingen van de sign- en zeefdrukbranche zijn vertegenwoordigd. Hen is gevraagd bij toerbeurt een column te schrijven.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.