Columns & Weblogs

Mensen kopen van mensen. Een open deur, zo lijkt het. Nog altijd proberen bedrijven middels cold calling (koude acquisitie) of deuren platwalsen hun producten aan de man te brengen. Mensen kopen een product of dienst, daar valt geen speld tussen te krijgen. Toch is ‘social selling’ dé manier om een netwerk aan je te binden.

Klanten zijn namelijk steeds zuiniger op hun tijd en daarmee veel selectiever geworden. De ontwikkelingen op digitaal vlak zijn hier natuurlijk oorzaak én gevolg van. Ook biedt dit nieuwe mogelijkheden. We kunnen ook steeds slimmer en effectiever contact maken en relaties bouwen. Daar gaat social selling over: ‘eerlijk’ en ‘puur’ contact maken met prospects en ze ontmoeten waar ze zitten: sociale media. Hierbij gaat het niet over het spuwen van informatie, maar juist om het aangaan van een relatie: mensen doen zaken met mensen.

Social selling

Slim de krachten van sociale media benutten. Heel gericht op zoek naar de doelgroep, deze ontmoeten en vervolgens strategisch benaderen én er mee in contact blijven. Wel even belangrijk: ‘social selling’ is een aanvulling op de huidige marketingpraktijken, géén vervanging.

Even een fijne oneliner: “Je kunt aan het gras trekken zo hard als je wilt, maar het gaat er niet sneller van groeien. De kans is dan groot dat het breekt en dat je wenste dat je er beter voor had gezorgd.”

Persoonlijk

De basis is gewoon een prettig, persoonlijk contact. Immers, de beste relaties ontstaan bij een lekker hapje eten of een biertje zonder dat werk daarbij altijd het gemeenschappelijk goed is. Dit laat zich niet forceren. Het traditionele cold calling wordt dan ook ervaren als verkoperig. We kennen allemaal die vertegenwoordiger die altijd langskomt als je net ergens middenin zit. Dit heeft zelfs een averechtse reactie tot gevolg.

Bottomline: Ken je ideale klant, zowel bestaand als in de toekomst, en wees heel bewust hoe daar het beste mee om te gaan.

Erik Fieten, Alvasi Reclame

Sign+ Magazine/SIGN.NL heeft een ‘klankbordgroep’ waarin mensen uit diverse geledingen van de sign- en zeefdrukbranche zijn vertegenwoordigd. Hen is gevraagd bij toerbeurt een column te schrijven. Deze keer Erik Fieten, directeur van Alvasi Reclame, met vestigingen in Nieuwleusen en Staphorst.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.