De Zeepkist

Creativiteit is niet te meten, het is niet tastbaar en ongrijpbaar. Kennis is te toetsen. Maar hoeveel cursussen, certificaten of diploma’s een bedrijf ook weet te verzamelen, in onze branche is creativiteit het belangrijkste.

Tijdens een persconferentie roemde Wobke Hoekstra de creatieve ondernemers van Nederland. En als het goed is zijn wij, de signbranche, de ultieme groep ondernemers die in deze tijden met ingenieuze oplossingen komen voor de problemen die nu in onze organisaties spelen. De problemen erkennen, kijken naar de mogelijkheden om vanuit een degelijke organisatie verrassende ideeën te creëren om het hoofd boven water te houden of juist te excelleren.

Flexibiliteit

Flexibiliteit is de sleutel tot creativiteit. Fantasie, originaliteit en lef in plaats van oude denkpatronen, gewoontes of dogma’s. En dat kunnen wij als signbranche, dat is onze sterkste eigenschap. Daardoor kunnen wij ook mooie dingen maken, het wow-effect bereiken. Ingewikkelde oplossingen simpel laten lijken.

Ook de signwereld heeft nu zorgen: het gaat niet altijd goed of we gaan zelfs kopje onder. En dat is erg. Heel erg. Maar over het algemeen zullen wij ons mannetje/vrouwtje staan. Een cliché als ‘waar een deur dicht gaat er ergens wel een raampje weer open gaat’ is voor de creatieve geest wel van toepassing. Oplossingsgericht denken, kansen zien en deze benutten. Dat is onze kracht, daar gaan we het verschil mee maken.

Netwerk

En je hoeft het niet alleen te doen. Het netwerk in de reclamewereld is groot. Natuurlijk concurreren we en snoepen we elkaar mooie klussen af. Maar als de nood hoog is, staat er altijd wel iemand uit de branche voor je klaar. Lef hebben om briljante oplossingen te genereren, is soms ook het lef om te durven vragen.

Dus collega’s, gebruik juist nu deze handvatten om te laten zien waar wij toe in staat zijn!

Bettus Martens, Alvasi Reclame

Sign+ Magazine heeft een ‘klankbordgroep’ waarin mensen uit diverse geledingen van de sign- en zeefdrukbranche zijn vertegenwoordigd. Hen is gevraagd bij toerbeurt een column te schrijven.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.