Columns & Weblogs

Het leven als ondernemer kan soms eenzaam zijn. Ook in de wereld van de visuele communicatie. In je directe omgeving kijkt iedereen naar jou voor de antwoorden. Maar waar kun je zelf terecht met je vragen? Met name als het gaat om de grootste uitdagingen van deze tijd zoals duurzaamheid, digitale veiligheid en het vinden van goed personeel.

Waarom vraag je het niet aan collega-ondernemers die met dezelfde vraagstukken bezig zijn? En waar begin je dan? Stap je naar je grootste concurrent? Het idee alleen al kan heel bedreigend zijn.

Moderne brancheorganisaties spelen hier op in door kennisnetwerken in het leven te roepen waar dit soort ‘pre-competitieve samenwerking’ wordt gestimuleerd. Waarom moet ieder voor zich het wiel uitvinden? Door samen dingen uit te zoeken, deel je kennis en bespaar je tijd én middelen. En dus geld. Natuurlijk leent niet elk onderwerp zich voor zo’n gezamenlijke aanpak, maar zeker met de genoemde onderwerpen heeft elke onderneming te maken.

Clichés

En dan blijkt al snel dat alle clichés waar zijn: ‘Het geheel is meer dan som der delen’ én ‘Kennis is de enige grondstof waar je meer van krijgt als je het deelt’. Zelf maak ik op dit moment het Fespa Nederland Innovatie Platform van dichtbij mee, waarin een groep veelal jonge ondernemers samenwerkt aan een aantal uitdagingen. Er zijn ongetwijfeld meer initiatieven waarbij je je kunt aansluiten.

Natuurlijk moet het proces in goede banen worden geleid. Zo’n platform moet een veilige plaats zijn, waar je niet het gevoel krijgt dat sommige deelnemers wel komen halen, maar niets brengen. Door samen dingen uit te zoeken, leert men elkaar beter kennen en ook is het belangrijk voldoende tijd in te ruimen voor informeel contact, voor en na de bijeenkomsten. Hoe gezellig het ook wordt, na afloop is het immers gewoon weer: ‘helpers weg, ieder voor zich’ in de markt.

Arjen Molendijk, Fespa Nederland

Sign+ Magazine/SIGN.NL heeft een ‘klankbordgroep’ waarin mensen uit diverse geledingen van de sign- en zeefdrukbranche zijn vertegenwoordigd. Hen is gevraagd bij toerbeurt een column te schrijven. Deze keer Arjen Molendijk van Fespa Nederland.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.