Native

Om gevaarlijke stoffen waar mogelijk uit te bannen en de bewustwording op dit gebied bij grafimedia-bedrijven te vergroten, hebben de sociale partners Grafimedia de campagne ‘Stofwisseling’ uit 2017 nieuw leven ingeblazen. Signbedrijven en zeefdrukkerijen lopen in de praktijk soms tegen complexe situaties aan.

Bieling Zeefdruk heeft verschillende technieken in huis, waaronder zeefdruk.

Edwin Bieling: ‘Praktijk is complex’

“Om blijvende bewustwording te realiseren, is de kracht van herhaling belangrijk”, aldus Danny Wilms, secretaris van de Werkgroep Arbeid en Gezondheid in de Grafimedia (WAGG), die uitlegt waarom de campagne ‘Stofwisseling’ uit 2017 een vervolg krijgt. “Veel bedrijven maakten hierin al een grote slag. Anderen moeten nog beginnen met dit proces en willen we graag in beweging krijgen. Veilig en gezond werken is in het belang van werkgevers en werknemers”, benadrukt hij.

Praktijk

Dat onderstreept Edwin Bieling, directeur van Bieling Zeefdruk in ’s Hertogenbosch. Dit bedrijf, met tien medewerkers, is sinds 1962 actief en tegenwoordig vooral gespecialiseerd in stickers. “Wij hebben hiervoor vijf druktechnieken in huis: zeefdruk, tonerbase en digitale inkjetprinters met onder andere Led UV, inline UV en Gel UV”, vertelt Bieling, die het bedrijf in 1998 overnam van zijn vader. “Voor welke techniek we kiezen, hangt af van de toepassing, de vereiste levensduur en kleurkracht, de oplage en het substraat.”

Inkten met oplosmiddelen zijn op veel plekken bij Bieling Zeefdruk vervangen door UV-inkten. Toch is het overstappen op UV-inkten geen heilige graal om het gebruik van oplosmiddelen terug te dringen, stelt Bieling. “Werken met UV-inkten kan heel goed in gesloten systemen, zoals inkjetprinters. Dat doen we dan ook volop, met goede afzuiging, want ook bij UV-inkt is dat belangrijk. Maar bij open systemen, zoals zeefdruk, ervaren wij teveel nadelen.”

UV-zeefdruk

Bieling Zeefdruk drukt al sinds 1987 met UV-zeefdruk. Vooral vanwege de voordelen die het niet indrogen en indikken van de inkt met zich meebracht, waardoor tussendoor schoonmaken van de zeef niet meer nodig was. Het bracht bovendien nieuwe mogelijkheden, zoals het drukken van UV-spotvernis.

Als je wilt werken aan een gezonde werkomgeving voor je personeel, ga dan met de Arbo-RIE aan de slag, is het pleidooi van Bieling.

Nadelen waren er ook, zoals het hoge energieverbruik door de UV-lampen en de dikke inktlaag bij het zeefdrukken van meerdere kleuren. “Maar de bottleneck waarom wij bij zeefdruk weer van UV zijn afgestapt, is dat de inkt niet droogt. Je moet dus brandschoon werken, anders loop je het overal naartoe. En (huid)contact met UV-inkt is heel ongezond.” Zo schoon werken was bij hen onmogelijk, constateerde Bieling. “Als je niet uitkijkt, zit alles eronder. En ongedroogde UV-inkten zijn in mijn optiek schadelijker dan inkten met oplosmiddelen.”

Arbo-RIE

Als je wilt werken aan een gezonde werkomgeving voor je personeel, ga dan met de Arbo-RIE aan de slag, is het pleidooi van Bieling. “Dan kom je erachter welke stoffen je gebruikt en hoe je dat kunt verantwoorden. Dit zorgt voor bewustwording, ook bij je medewerkers. Dit proces gaat veel verder dan het reduceren van oplosmiddelen. Kijk naar de hele keten.”

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde berichten