Native

Eric Schulten transformeerde zijn bedrijf SchultenPrint het afgelopen decennium van een grafisch bedrijf naar een digitale drukkerij en printshop voor klein- en grootformaat. Om nog flexibeler te kunnen inspelen op vragen die zich aandienen, schafte hij onlangs een hybride Agfa Anapurna H2500i LED UV-printer aan. Het installeren van deze printer had echter nogal wat voeten in de aarde.

Grafische markt is te fragiel

Eric Schulten: “We zochten een machine met snelheid en flexibiliteit.”

Eric Schulten kwam per ongeluk in de grafische industrie terecht. Een weekje helpen bij een kennis werd een dienstverband van negen jaar. Toen achtte hij de tijd rijp om voor zichzelf te beginnen. “Ik kom uit een ondernemersfamilie en kon toen eindelijk ook meepraten”, vertelt Schulten lachend. Op 1 juli 2006 schreef hij zich in bij de Kamer van Koophandel als Schulten Reproservice. “Ik had een grote mond en 20.000 euro. Met hulp van leveranciers die vertrouwen in mij hadden, maakte ik een vliegende start. In een afnemende markt groeiden we elk jaar 10 tot 15 procent. Al snel werd het pand te klein. Toen zijn we verhuisd naar de huidige locatie in Zoetermeer en gingen verder onder de naam SchultenPrint. We printen op nagenoeg elke ondergrond. Een rijke kennis aan materiaalsoorten combineren we met een groot probleemoplossend vermogen. Dat waarderen onze klanten.”

Grootformaat

Bijna vijftien jaar na de start barst het bedrijf – een digitale drukkerij, printshop en copyshop in één – bijna weer uit zijn voegen. De markt van kleinformaat fullcolour printwerk wordt nog steeds bediend. Daarnaast beschikt SchultenPrint over een breed arsenaal machines om te presteren op grootformaat. “We zeggen bijna overal ‘ja’ op”, geeft Schulten als verklaring. “We bedienen nauwelijks de eindmarkt, hebben ook geen buitendienstmedewerkers. De focus ligt op resellers: die proberen we zoveel mogelijk te ontzorgen en de insteek is dat we er allebei wat aan moeten kunnen verdienen.”

In eerste instantie wilde Schulten helemaal niet investeren in grootformaat, omdat enkele grote partijen om de hoek dat werk prima konden uitvoeren. Toen zij weinig interesse bleken te hebben als hij weer eens met een opdracht voor een paar A0-posters voor de deur stond, schafte hij zelf een Epson grootformaatprinter aan. Uiteindelijk volgden een latex-printer van Ricoh en een hybride printer van Efi. Om definitief af te rekenen met het met de hand moeten schoonsnijden van posters werd geïnvesteerd in een Zünd-snijtafel. De huidige G3, ook voorzien van een 1kW-frees, wordt ingezet voor zowel klein- als grootformaatwerk. Schulten: “Langzaam ontdek ik wat je nog meer kunt doen met zo’n machine. De combinatie digitaal printen en afwerken biedt extra mogelijkheden.”

De Agfa Anapurna H2500i LED staat nu op zijn plaats bij SchultenPrint en is volop in bedrijf.

Meerdere lagen

De les die Schulten inmiddels heeft geleerd, is dat het slim is om zoveel mogelijk weg te blijven uit de puur grafische hoek. “Aan de productie van een rolbanner of een flyer verdien je geen geld meer of je moet het hele proces hebben geautomatiseerd. Aan het maken van bijvoorbeeld gepersonaliseerde kistjes, snijplanken of kartonnen verpakkingen wel. Dat zijn producten waar je waarde kunt toevoegen en het gesprek met de klant niet alleen over de prijs gaat.” In dat licht moet ook de recente investering in de Agfa Anapurna H2500i LED worden gezien.

Schulten: “We wilden een hybride machine hebben waarmee we op een grote diversiteit aan materialen kunnen printen. Flexibiliteit en kwaliteit stonden bovenaan ons verlanglijstje. Door de inktconfiguratie CMYKLcLm en 2x wit kunnen we nu ook meerdere lagen op transparante substraten printen. Dat biedt nieuwe mogelijkheden. Maar het ging me niet alleen om de specificaties van deze machine. Agfa is actief in verschillende industrieën, heeft een brede kijk op applicaties en veel kennis in huis. Dat is voor mij interessant, want alleen leunen op grafisch vind ik te fragiel. Zo doen we steeds meer in gepersonaliseerde verpakkingen. Tegenwoordig is de verpakking bijna belangrijker dan het product dat erin zit. Met corona, waardoor webshops floreren, is dat alleen maar gegroeid. Bedrijven willen hun product in een passend doosje verzenden.”

Vloer openbreken

Een printer kopen is één ding, deze installeren een andere. Het bleek een hele operatie om de Anapurna H2500i LED bij SchultenPrint op de juiste plaats te krijgen. Schulten: “We zijn een echt productiebedrijf en gaan zeer efficiënt om met de beschikbare ruimte. Om die reden is in het zeven meter hoge pand een entresolvloer aangebracht. Niet wetende dat ik zo’n grote printer zou aanschaffen. Die bleek niet door ons medialuik te passen. We waren genoodzaakt een deel van de vloer open te breken, zodat een heftruck van 7 ton met extra lange lepels de printer in de lengterichting omhoog kon tillen. Millimeterwerk, want aan weerzijden hadden we nog geen 15 centimeter speling.” Eind april werd de machine geplaatst en is inmiddels volop in bedrijf. Aangestuurd door de Asanti-software. “Alle andere printers hangen nu ook aan dit platform. Nog een reden om voor Agfa te kiezen. Niet normaal wat je met true-shape nesting aan materiaal en afval kan besparen.”

Agfa

Pedro Overmeer
Sales Manager Inkjet Nederland
Tel: +31 6 2187 2202
www.agfa.com

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde berichten