Print.com is nu vier jaar operationeel en heeft de wind in de zeilen. Inmiddels is het printplatform actief in vier landen en dit jaar verwacht Print.com de 40 miljoen euro aan te tikken. Een gesloten bestelomgeving, breed assortiment en snel en eenvoudig kunnen bestellen, daar staat Print.com voor. “Eigen productie is cruciaal om dit te kunnen waarmaken. Ook voor large format.” In augustus is een nieuwe productiestraat voor grootformaat dye-sublimatieprinting in gebruik genomen.
Volop actie in de productielocatie in Oss. “Leveringsbetrouwbaarheid en kwaliteit zijn de twee belangrijkste redenen waarom Print.com de weg is ingeslagen van eigen productie”, aldus Jordy Meulman.
B2B-printplatform wil een verlengstuk zijn van de signmaker
“Een duidelijke focus op resellers en professionals, een breed en vooral diep assortiment, snel prijzen kunnen vergelijken en makkelijk – met twee klikken van de muis – je printproducten kunnen bestellen. Dat is in een notendop Print.com”, aldus Jordy Meulman, engineering- en productieverantwoordelijke large format print bij Print.com. “Dit geldt ook voor grootformaat artikelen. Een voorbeeld: we hebben niet twee typen roll-up banners, maar wel acht systemen in vijf verschillende breedtes en twee basiskleuren. Wij proberen ons te onderscheiden met niet alleen een breed, maar zo diep mogelijk gamma aan producten. We zijn geen prijsvechter, maar willen uitblinken in klantgerichtheid en service”, stelt Meulman. “Zo kunnen onze klanten kiezen voor een persoonlijke begeleiding van elke bestelling, uniek in de online printwereld. En, als je daarvoor kiest, een gegarandeerde leverdatum. Komt er onverwacht een kink in de kabel, dan zetten we ons eigen netwerk in om het product toch op tijd bij de klant te krijgen, via een lokale printpartner of met een spoedkoerier. Dat is onze Zeker & Vast-service.”

Eigen productie
Print.com produceert ongeveer 60% van de producten in eigen huis, de overige 40% wordt geproduceerd door een Europees netwerk van printpartners. Stuk voor stuk specialisten met wie Print.com voor langere tijd samenwerkt. “Vanwege de diversiteit aan producten die we voeren, kunnen we niet alles zelf maken. Maar inmiddels wordt meer dan de helft van de bestellingen wél in eigen huis geproduceerd”, stelt Meulman. “Daarvoor hebben we twee productielocaties. In Kampen zijn we bezig met zeefdruk, transfer en sublimatie voor het drukken en printen op textiel en giveaways. In Oss, bij onze dochteronderneming Kampert-Nauta, vind je inkjet, digitaal, offset en large format print allemaal onder één dak. Eigen productie is belangrijk omdat je dan optimale controle hebt over de kwaliteit van het product, maar ook over leveringsbetrouwbaarheid. Daar hebben wij het afgelopen jaar keihard op ingezet. Zo versturen we large format producten inmiddels in op maat gemaakte verpakkingen, wat de kans dat een bestelling onderweg beschadigt veel kleiner maakt. Als je als online printplatform kwaliteit, levertijd en daarmee capaciteit wilt waarborgen voor je klanten, dan moet je een orderstroom zelf kunnen produceren. Zo simpel is het.”

HP Stitch S1000
De afgelopen jaren is steeds voor de groei uit geïnvesteerd. “Waardoor we altijd voldoende productiecapaciteit hebben. De gemiddelde doorlooptijd van een bestelling bij Print.com is 2,4 werkdagen.” Vrij recent heeft Print.com zijn machinepark flink uitgebreid. Zo kwam er een derde HP Latex van 3,2 meter breedte en begon Print.com met het zelf produceren van large format textiel. Met een HP Stitch S1000 en een Klieverik Kalander GTC101-3500, voor de fixatie van direct geprint textiel, maakt Print.com nu ook zelf onder andere vlaggen en peesdoeken. Meulman: “We leverden al artikelen met sublimatieprint, maar met deze machines en confectie in eigen huis kunnen we echt het verschil maken in kwaliteit en levertijd. De printkwaliteit en het kleurbereik van deze HP Stitch S1000 is fantastisch. We starten met onze hardlopers, maar zullen dat in de toekomst uitbreiden naar home-decoratieproducten.”

Productontwikkeling
Ook voor productontwikkeling is eigen productie essentieel, stelt Julian Wolf. “In Deventer is een team van veertien specialisten continu bezig met productontwikkeling. Vaak op basis van feedback van onze klanten, met wie we voortdurend in gesprek zijn. Co-creatie noemen we dat. Omdat de interne lijnen kort zijn, kunnen we heel snel nieuwe producten en features uitrollen.”

Wolf is als ‘Frequent Flyer Agent’ het aanspreekpunt binnen Print.com voor printprofessionals die gebruik willen maken van de diensten van het printplatform. “Sublimatieprint was het laatste stukje grootformaat dat we nog niet in eigen beheer hadden. Overigens blijkt dat niet iedereen weet dat je voor vrijwel alles op het gebied van grootformaat bij Print.com terecht kunt. Terwijl deze productgroep het afgelopen jaar bijna verdubbelde. Daarom ga ik bij professionals langs om te laten zien hoe ons gesloten portal werkt. Hoe snel je producten kunt vergelijken, prijzen kan zien en gebruik kunt maken van onze diensten. Wat signmakers zelf niet kunnen printen – vanwege het formaat of omdat het niet rendabel is om daarvoor een machine op te starten – kunnen wij leveren via specialisten in ons netwerk van printpartners. Als klant kun je overigens zelf ook printpartner worden, dat maakt de cirkel mooi rond. Print.com is geen concurrent van de signmaker, maar een verlengstuk van zijn bedrijfsvoering.”
Printpassie
Het startpunt voor printprofessionals. Zo profileert Print.com zich graag en dat is geen lege huls, aldus beide heren. “Print.com is pure printpassie.” Daarbij worden de volgende productgroepen onderscheiden: small format (drukwerk – van visitekaartjes, brochures tot flyers), large format print (stickers, posters, plaatmaterialen, spandoeken, vlaggen), packaging, clothing, apparel en giveaways (gepersonaliseerde geschenken). Wolf: “Het ultieme doel is dat als je print nodig hebt, je het via het platform van Print.com kan laten produceren, waar ook ter wereld.”
Print.com organiseert speciaal voor signmakers rondleidingen door zijn productielocaties.
Wie interesse heeft, kan contact opnemen met Julian Wolf (088 75 11 11 1).
Print.com
Teugseweg 18a
7418 AM Deventer
E-mail: welkom@print.com
+31 (0)88 751 11 11
www.print.com