Partnernieuws

Alweer bijna 40 is in Nederland shirtreclame toegestaan in het betaald voetbal. Als we terugkijken, zien we dat er voor veel dingen reclame is gemaakt via de shirts: verzekeringen, automerken, energie, elektronica, zelfs tuinmeubels en leverworst. Met vooral het thuisshirt moet je volgens de fans niet knoeien, maar de reclame moest duidelijk herkenbaar zijn. Hoe gingen de vormgevers hier mee om bij de twee grootste clubs van Nederland?

Ajax

Het diamant-achtige logo en de drie letters van het technologiebedrijf TDK (toen populair als producent van cassette- en videobanden) pasten bijna onopvallend en moeiteloos in de rode baan op het witte thuisshirt van Ajax. Begin jaren ’90 stapte Ajax over op ABN AMRO en werd in het tijdschrift Voetbal International het nieuwe thuisshirt aangekondigd. Op een foto was te zien hoe de rode baan onderbroken werd door een wit gedeelte waarop de naam van de bank in de gehele breedte van het shirt in zwarte letters stond. De supporters slaakten een zucht van verlichting toen bleek dat dit niet de definitieve versie was waarop de letters ABN AMRO 90 graden naar rechts gekanteld te lezen waren: dit was de enige optie, zo bleek. Zo was de bank nog steeds zichtbaar en herkenbaar in de stadions. Het uittenue werd groen-geel, in de bedrijfskleuren van ABN AMRO. Of dit een goedmakertje was voor het gekantelde logo, zullen we nooit weten. De rode baan is nooit onderbroken, het logo werd tot verdriet van de fans onherkenbaar verminkt in de jaren ’90.

Feyenoord

Bij Feyenoord ging dat drastischer: niet met het logo met de iconische F, wel met het shirt. In die jaren ’80 kreeg elk huishouden in Nederland jaarlijks De Gouden Gids in de brievenbus: een soort telefoonboek voor bedrijven. De gids was eigenlijk geel. Die kleur kwam alleen niet in het originele tenue van Feyenoord voor, maar De Gouden Gids werd wel shirtsponsor. Het resultaat was een geel blok met zwarte letters op het traditionele rood-wit, hetgeen de fans een doorn in het oog was. Feyenoord wisselde vaak van sponsor en liet daarbij de rode baan op het shirt bovendien wél regelmatig onderbreken, waardoor de shirts met daarop Stad Rotterdam Verzekeringen of HCS alleen op de heup en op de schouder een stukje rood toonden. Het compromis, een deels onderbroken rode baan in het seizoen 1997-1998, leek beter, maar nu werd het tricot ontsierd door de drie traditionele strepen van die andere sponsor: Adidas. Niet op de mouwen, maar verticaal, als een soort stropdas. Inmiddels speelt Feyenoord alweer jarenlang in het traditionele thuisshirt. Wel met sponsor, maar met meer respect voor de clubkleuren. Zo naderen fans en ontwerpers elkaar steeds meer. Wie betaalt bepaalt, maar niet meer alles.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.