Partnernieuws

Wist je dat het logo van McDonald’s wereldwijd bekender is dan het kruis van het christendom? Inderdaad – terwijl het in feite niets anders is dan twee gouden bogen. Deze zogenoemde  Golden Arches  (yes – het logo heeft een eigen naam) zijn hét voorbeeld van een sterk beeldmerk. Iedereen weet wat ze daarbij kunnen verwachten. Zelfs als de naam McDonald’s er  niet  bijstaat. Nu heeft dat jarenlang werk gekost, maar dat betekent niet dat jij en je organisatie geen sterk logo kunnen neerzetten. Neem déze tips in acht en je komt al een heel eind.

1.       Zorg ervoor dat je logo aansluit bij je publiek

Niets ziet er zo vreemd uit als een logo dat helemaal niet aansluit bij het werk dat je doet. Iets met een hamer wanneer je een restaurant beheert, bijvoorbeeld. Nu klinkt dat misschien logisch, maar het kleurenschema heeft daar ook mee te maken. Een financieel merk is bijvoorbeeld sneller gebaat bij strakke grijstinten, terwijl een producent van speelgoed het juist moet hebben van kleurrijke, kinderlijke elementen. Weet daarom wie je bedient en stel je merk daar op af.

 2.      Maak je beeldmerk tijdloos

Inspelen op de actualiteit is misschien handig met tijdelijke producten, maar niet met iets wat langere tijd moet meegaan. Het logo is een toonaangevend voorbeeld uit die tweede categorie. Kijk daarom verder dan nieuws en trends en ontwerp iets wat nu, maar ook over tien jaar nog actueel is.

 Meer weten over zakelijk ondernemen? Check dan regelmatig ZakelijkBankieren.nl voor handige tips rondom onder meer het afsluiten van bedrijfshypotheken.

 3.      Zorg voor een uniek logo

Wanneer jouw logo gelijkenissen vertoont met dat van een ander merk, werkt dat bijzonder averechts. Potentiële klanten gaan je dan associeren met misschien wel de concurrent. Een scenario dat je vanzelfsprekend wilt voorkomen. En buiten dat: een teveel aan soortgelijke elementen leidt niet alleen tot verkeerde associaties, maar mogelijk ook tot rechtszaken. Logo’s zijn tenslotte creaties en dus gebonden aan het auteursrecht.

 4.      Laat de frutsels achterwege

Simpele logo’s zijn sterker. Punt. Kijk maar naar Adidas: niet meer dan drie streepjes. Kijk naar McDonald’s: niet meer dan twee bogen. Hoe eenvoudiger het logo, hoe makkelijker mensen het kunnen onthouden. En daarnaast zijn een aantal strepen makkelijker te bedrukken dan een heel gecompliceerd werk.

 5.      Zorg voor verschillende variaties op je logo

Het is handig om, naast de kleurrijke versie, ook een zwart-witte en transparante versie te ontwikkelen. Op die manier is je logo overal op te plaatsen – zowel op sociale media als op t-shirts.

 6.      Laat je logo ontwerpen door een professional

Grafisch vormgeven is een vak. Jij laat je tenslotte ook niet adviseren door een tuinman wanneer je de eigenaar bent van een make-up-merk. We raden alle ondernemers dan ook aan om een specialist in te schakelen. Alleen dan waarborg je een zekere professionaliteit.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.