Partnernieuws

Traditionele media wordt de afgelopen jaren steeds doelbewuster gebruikt door Nederlanders. Voor social media gaat het tegenovergestelde op. Hier kijken mensen vooral naar als tijdverdrijf, blijkt uit het Mediabelevingsonderzoek 2020. Dit single source onderzoek van Kantar, dat is uitgevoerd in opdracht van bvA, Outreach, Magazine Media Associatie (MMA) en NDP Nieuwsmedia, geeft relevante crossmedia-inzichten.

Ontwikkelingen in mediabeleving

Het onderzoek toont aan dat er opvallende ontwikkelingen zijn in mediabeleving. Zo worden traditionele media als televisie en print steeds minder geconsumeerd als tijdverdrijf. Bij social media is juist een tegengestelde beweging gaande. De traditionele media worden dus steeds gerichter geconsumeerd voor het verkrijgen van informatie, om op de hoogte te blijven of juist om te ontspannen of nieuwe ideeën op te doen. Volgens het theoretisch onderzoeksmodel heeft deze verschuiving in mediabeleving grote gevolgen voor de effectiviteit van reclame. Wanneer een consument door de nieuwsfeed aan het scrollen is op social media om een leeg momentje te vullen, is deze weinig betrokken bij de advertenties die worden aangeboden. Deze werken dus minder goed. Traditionele media hebben juist veel betrokkenheid bij de boodschap die ze delen. Hierdoor kunnen adverteerders rekenen op meer aandacht en betrokkenheid van de consument.

Minder ergernis bij reclame

Daarnaast laat het onderzoek zien dat niet alle reclame door consumenten negatief wordt beleefd. Op social media wordt het, wanneer de reclame gezien wordt, eerder als storend ervaren. Lezers van een printreclame kunnen deze echter doorgaans waarderen. Buitenreclame scoort ook goed, omdat het de aandacht trekt, niet als storend wordt ervaren en ook goed wordt herinnerd. Reclame in magazines die past binnen de context en aansluit bij persoonlijke interesses is ook nog altijd relevant. De reclame bij streaming, op social media en bij het gebruik van apps wordt ervaren als zeer storend. De gebruiker wordt gestoord en tolereert deze onderbreking van de mediaconsumptie dus niet. Bij traditionele reclame, zeker buitenreclame en reclames in dagbladen en magazines, kan de gebruiker zelf bepalen of de reclame-uiting wordt bekeken. 

Veel tijd online

Veel bedrijven zetten social media in om te adverteren omdat haast iedere doelgroep zich hier bevindt. Daarnaast brengen mensen veel tijd per dag door op social media. Er zijn niet voor niets zoveel internet providers actief, want online zijn is voor velen een primaire behoefte geworden. Wereldwijd ligt het gemiddelde op bijna 2,5 uur per dag. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat 60 procent van de gebruikers constant in verbinding is met hun sociale kanalen. Gebruikers geven aan dat ze social media voornamelijk gebruiken om op de hoogte te blijven van actuele gebeurtenissen en nieuws, iets wat het Mediabelevingsonderzoek 2020 deels weerlegd. Een andere veelgenoemde reden is het contact met vrienden en kijken wat deze aan het doen zijn.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.