Signnieuws

Consumenten zoeken niet langer de grenzen op van de groei, maar vragen zich bezorgd af waar de huidige krimp eindigt. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek 'Trends in Retail' dat Capgemini dit jaar voor de achtste keer uitvoerde in samenwerking met TNS Nipo.

Waar tot vorig jaar ongebreideld consumeren en een zekere ‘onbewusteloosheid' de toon aangaven, kenmerkt het nieuwe consumentisme zich door andere percepties binnen keuzemodellen die nauwer aansluiten op de bewuste keus en duurzaamheid. Dit heeft een sterk effect op de perceptiesets van de consument, van prikkel tot en met de uiteindelijke transactie. Aankoopbeslissingen worden op het scherp van de snede gemaakt.

Crisis
Het jaarlijkse Trends in Retail-onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met TNS NIPO, brengt de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de retailsector in kaart. Dit jaar stond het onderzoek sterk in het teken van de crisis, waarvan de effecten door de consument duidelijk anders worden beoordeeld dan door de retailsector.

Bij het maken van keuzes bedient de winkelende Nederlander zich van een ongekend breed spectrum van consumentenwaarden. Retailers kunnen zich niet onderscheiden door alleen de laagste prijs, de beste service of een attractief aanbod. De consument wil ze alle drie tegelijkertijd. En het moet ook nog duurzaam, groen en gezond zijn. Anders willen en anders doen is hierbij het motto. Retailers die hierop verzuimen in te spelen dreigen de aansluiting te verliezen met de ‘nieuwe' consument.

Trends
De onderzoekers signaleren zeven opvallende trends:

E-(in)motion & e-connect: De consument heeft definitief de oude media ingewisseld voor de nieuwe als het gaat om oriëntatie, beïnvloeding en aanzet tot koop.

360° mvo: Eco is niet meer alleen voor het alternatief. Inmiddels is de keuze voor ‘het bewuste' acceptabel geworden, soms zelfs heel aantrekkelijk en de ‘beste keus'.

Van leeftijdloos naar mixed-up: werkelijke leeftijden vormen niet langer de meetlat van segmentatie binnen retailomgevingen. Consumenten voelen zich niet altijd gebonden aan een door retailer of marketeer bedachte statische en vastomlijnde doelgroep.

Van probeer- naar ‘beslisconsumentisme': de consument van morgen is niet langer een probeerconsument, maar een beslisconsument. De koper weet wat hij wil; aan de retailer de opgave erachter te komen wat dat dan is.

Small is beautiful, de nieuwe niche. Klanten willen op het juiste moment op maat worden bediend. Voor een nichespeler is dat geen probleem, maar grotere spelers hebben hier moeite mee. Natuurlijk kan niet iedere retailer een nichespeler worden. Maar de consument moet de aanbieder in elk geval beleven als een niche.

Selectief en dissonant: de consument gaat bewuster dan ooit om met zijn rol. Alle informatie benodigd voor het doen van een transactie wordt geanalyseerd en gefilterd. Een gevolg is een toegenomen selectiviteit. Dit leidt daarnaast tot dissonant gedrag.

New life: de consument geeft vorm aan een new life dat draait om één ding: het maximale halen uit wat beschikbaar en haalbaar is. De manier waarop die consumptie wordt vormgegeven, verschilt echter van persoon tot persoon.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.