Klantenbinding wordt steeds belangrijker blijkt uit het rapport ‘Visie op Retail' van ABN AMRO. De opkomst van webwinkels zorgt ervoor dat consumenten zich steeds vaker online oriënteren en via internet bestellen. Daarnaast openen merkfabrikanten steeds vaker eigen winkels.
Volgens ABN AMRO sector banker Retail Michel Koster zijn het turbulente tijden. "Willen retailers klanten aan zich blijven binden, dan doen ze er goed aan om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Samenwerking speelt hierbij een belangrijke rol."
Clicks en bricks
Koster: "In plaats van elkaar te zien als concurrent, kunnen een retailer en fabrikant ook de handen ineen slaan. Fabrikanten die rechtstreeks aan de consument verkopen, zullen dankbaar gebruik willen maken van de retailer als ophaalpunt."
Nieuwe businessmodellen zijn dus nodig om het tij te keren. "Crosschannelverkoop is een belangrijke marketingstrategie. Zo kunnen off- en online verkoop elkaar ook juist versterken." Volgens het rapport is de combinatie van clicks (online) en bricks (winkels) de toekomst voor de retailer.
In 'Visie op Sectoren', waarin 9 sectoren en 78 branches worden belicht, beschrijft ABN AMRO haar visie op trends, ontwikkelingen en vooruitzichten voor de betreffende branches. Visie op Sectoren is gratis te downloaden.