Signnieuws

Sinds 2003 kent Amsterdam beleid voor steigerdoekreclame. Het Stadsdeel Centrum wil versobering, mede in het kader van de Unesco-nominatie van de zeventiende-eeuwse grachtengordel. Het concept van de nieuwe voorwaarden is nu rijp voor inspraak.

In het Programakkoord 2006-2010 is afgesproken dat steigerdoekreclame versoberd zal worden, met zoveel mogelijk behoud van de huidige opbrengsten voor het stadsdeel. Onder versobering wordt verstaan dat steigerdoeken minder dominant in het straatbeeld aanwezig zijn.

Belangrijk is dat de versobering van de steigerdoekreclame in de praktijk uitvoerbaar is (niet ingewikkeld, eenduidig) en tegelijk wel leidt tot een reductie van het reclameoppervlak, aldus het bestuur van het stadsdeel. Basis van het voorstel tot versobering is om maximaal 50 procent van het steigerdoek als reclameopdruk toe te staan. Tevens is een façadeopdruk als achtergrond op het niet-reclamedeel vereist.

De maximale afmeting van 16 meter breedte blijft hetzelfde. Het gemiddelde doek is, op basis van ervaringen uit het verleden, 187 vierkante meter groot. Indien je 50 procent van 187 neemt, dan kom je uit op 94 vierkante meter. Op het doek wordt de datum vermeld tot wanneer de steigerdoekreclame mag hangen.

Samenvatting
Hieronder een samenvatting van de versoberingsvoorstellen:

  1. Er wordt uitgegaan van 50% reclameopdruk op steigerdoeken, met als
    achtergrond een façadeopdruk op het niet-reclamedeel.
  2. Rond de Dam (zie kaart) en aan de grachten mag helemaal geen reclameopdruk op steigerdoeken.
  3. Op hoekpanden van de grachten in de Unesco kernzone mag aan de grachtkant 50% reclameopdruk net als aan de dwarsstraatzijde tot het tijdstip van plaatsing van de Grachtengordel op de werelderfgoedlijst van Unesco. Na dit tijdstip is steigerdoekreclame niet langer toegestaan aan de grachtzijde.
  4. De periode is voor bouwvergunningsplichtige werkzaamheden verbonden aan een gelimiteerde en aan de bouw verbonden tijd, voor niet bouwvergunningsplichtige werkzaamheden is dit maximaal 6 weken.
  5. Binnen vijf jaar na afronding van de werkzaamheden mag er geen nieuwe steigerdoekreclame op hetzelfde pand. Het dagelijks bestuur is bevoegd hiervan (in uitzonderingsgevallen) af te wijken als de feitelijke onderhoudstoestand van het pand daarom vraagt.
  6. Op het steigerdoek wordt de datum vermeld tot wanneer de steigerdoekreclame mag hangen.
  7. Reclame-aanbieders worden verplicht bewoners/ gebruikers van de panden waaraan steigerdoekreclame wordt aangebracht schriftelijk te informeren.
  8. Tegen wanprestatie wordt eerst gewaarschuwd, vervolgens wordt een boete opgelegd en in derde instantie wordt tot ontbinding van de overeenkomst overgegaan.
  9. Het basisbedrag is 50 euro per m2 voor een periode van vier weken. Na vier weken betaalt men 12,50 euro per week/m2.

Verder blijft gelden: 

  • De maximale breedte van de reclameopdruk blijft 16 m.
  •  Alleen platte doeken zijn toegestaan, geen bewegende beelden en fluorescerende kleuren.
  •  Alcoholreclame is verboden. Voor alle andere uitingen gelden de beperkingen die uit de wetgeving, jurisprudentie of de richtlijnen van de Reclame Code Commissie voortvloeien.
  • Steigerdoekreclame wordt privaatrechtelijk geregeld, omdat het stadsdeel geen publiekrechtelijke instrumenten tot zijn beschikking heeft.

Het concept beleid ligt vanaf 23 juni tot 5 augustus voor iedereen ter inzage bij het Voorlichtingsloket. Voor meer informatie over de inspraak, klik hier.

De connceptnotitie kan men ook downloaden (PDF-formaat).

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.