Signnieuws

‘Begin klein, kijk voorbij de eigen business en zoek de samenwerking’. Dat waren enkele van de adviezen van de sprekers tijdens het webinar over ‘Duurzaam omschakelen met verwisselbare media’ op woensdag 26 mei.

De betrokkenen bij het webinar. Aan tafel René de Heij (links) en Wouter Mooij. Achter: Wouter van As (links) en Jeroen van Dortmont.

De online kennissessie was een initiatief van Pixia in samenwerking met Sign+ Magazine. Ruim 100 branchegenoten stemden af op het uur durende webinar, dat vanuit de Eisma-studio in Doetinchem werd verzorgd, onder leiding van Wouter Mooij, hoofdredacteur van Sign+ Magazine en Sign.NL.

Heeft u dit webinar gemist en bent u toch benieuwd? Klik dan hier, meld u aan en kijk het terug.

Urgentie

Jeroen van Dortmont, directeur van leverancier Pixia, constateert dat veel bedrijven in de signbranche wel praten over duurzaam produceren, maar de stap niet zetten om het te gaan doen. “Veel bedrijven wachten tot een klant er zelf om vraagt.” Dat duurzame materialen niet onderdoen in kwaliteit en ook meestal niet duurder zijn, liet een filmpje met testen bij Agfa zien.

Jeroen van Dortmont: “Er is veel laaghangend fruit.”

‘Gehecht aan innovatie’, is de slogan van Pixia. Van Dortmont legt dit uit: “Wij zitten in de hoek van de innovatieve materialen. Dus producten waarmee onze klanten een optimalisatieslag kunnen maken of onderscheidend vermogen kunnen creëren. Zo proberen we vooraan in de markt te zitten als innovator.” Ook met het initiatief tot dit webinar pakt Pixia een voortrekkersrol. Het bedrijf hoopt met deze kennissessie de urgentie van duurzamer produceren duidelijk te maken, vooroordelen weg te nemen en bedrijven aan te moedigen om te schakelen waar het nu al kan. “Want er is veel laaghangend fruit.”

Bewustwording

Om deze boodschap over te brengen schoven Rene de Heij, directeur van Probo (printbedrijf voor resellers), en Wouter van As, directeur van VAN AS (Drukwerk, Kalenders, Point of Sale en Sign) aan tafel als ervaringsdeskundigen.

Zo merkte De Heij op dat Probo onder de eigen klanten twee bewegingen ziet. Klanten die er heel voorzichtig in zijn en anderen die juist actief bezig zijn met duurzamere productie. “Dit proces is wel versneld in de coronatijd.” Hij pleit ervoor meer te denken in oplossingen en minder in materialen. “Welk probleem los je op voor de klant? Dat kan zijn door functionaliteiten toe te voegen aan productinnovatie. Datzelfde geldt voor duurzaamheid.”

Rene de Heij: “Koppel functionaliteit aan innovatie.”

Vooral op het gebied van kortstondige items is veel winst te halen op het gebied van duurzaamheid, stelde hij. Hij verbaast zich erover dat nog altijd veel rolbanners worden gekocht, inclusief aluminium cassettes, die na gebruik bij het afval belanden. “Terwijl je zo’n doekje gewoon kunt vervangen. Dat doet bijna niemand. Eigenlijk is dat heel gek. Daar moeten we ook de eindklanten meer bewust van maken.” Probo werkt aan een meer duurzame oplossing op dit gebied.

Eerste stap

Wouter van As legde uit dat in zijn bedrijf is begonnen met het maken van een lijst van de meest gebruikte materialen. “We hebben daarvoor duurzame alternatieven gezocht. De tweede stap is de zoektocht naar duurzame alternatieven die ook nog recyclebaar zijn. Elk signbedrijf kan vandaag al beginnen met het maken van zo’n lijst. Dat is de eerste stap.”

“Ga ermee aan de slag”, aldus Wouter van As.

Circulaire economie

Zijn bedrijf werkt veel voor de retailbranche, waar hij drie fases ziet in de vraag naar duurzame materialen, wat ook Jeroen van Dortmont herkent bij zijn klanten. “Het begint bij de vraag naar pvc-vrij, dat vervolgens verschuift naar de vraag naar het recyclen van materialen. De derde stap is dat men kijkt naar de circulaire economie, oftewel werken met gerecyclede materialen die vervolgens ook weer te recyclen zijn.”

Ook als klanten er nog niet om vragen, heeft Van As ervoor gekozen hier proactief mee om te gaan. “Dit komt er aan. Als je er nog niet mee bezig bent, ben je te laat op het moment dat de klantvraag omslaat naar die duurzaamheid.” Dat zag hij ook in andere branches, zoals in de verpakkingsindustrie. “Dus mijn advies is: ga er alvast mee aan de slag. Op het moment dat het speelt, kun je schakelen.”

Fespa Nederland

Binnen Fespa Nederland, waarvan Van As voorzitter is, staat duurzaamheid ook prominent op de agenda. Binnen het Innovatie Platform van deze club wordt gewerkt aan een Sustainability Initiative met concrete ambities. Volgens Van As kijken ondernemers die op duurzaamheidsgebied het verschil willen maken hoe ze van elkaar kunnen leren en dingen vlot kunnen trekken. Bijvoorbeeld door afvalstromen in kaart te brengen, zodat men massa kan maken om interessant te zijn voor partijen die materialen uit de print- en signbranche kunnen hergebruiken. Op dinsdag 1 juni organiseert Fespa Nederland een bijeenkomst, geheel gewijd aan dit Sustainability Initiative.

Een uitgebreid verslag van dit webinar is binnenkort te lezen in Sign+ Magazine nummer 5, dat rond 13 juli verschijnt.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.