Signnieuws

In het tweede kwartaal van 2021 zijn de bestedingen aan Out of Home reclame voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus weer gestegen, blijkt uit cijfers van Outreach, de overkoepelende organisatie van OOH-exploitanten.

Cijfers van Outreach laten een groei zien van OOH-bestedingen.

In totaal werd iets meer dan 40 miljoen euro uitgegeven aan (digitale) buitenreclame. In het hetzelfde kwartaal vorig jaar was dat krap 20 miljoen euro. Hiermee is zoals verwacht een eerste stap gezet naar een herstel van de OOH-markt, die in 2020 ongeveer een derde aan omzet inleverde als gevolg van de maatregelen rond corona.

Verdubbeling

Zowel traditionele OOH als digitale OOH laten een verdubbeling van de bestedingen zien, blijkt uit de cijfers van Outreach. Het aandeel van digitaal was in dit kwartaal 42 procent, dat sterk groeit ten opzichte van vorig jaar.

De cijfers ten opzichte van het tweede kwartaal en de eerste helft van 2020 laten een krachtig herstel zien, maar in vergelijking met 2019 loopt 2021 nog niet in de pas. Het verschil met Q2 2019 is voor de totale markt -28 procent.

Omzet OOH per kwartaal Q2 2020 – Q2 2021 ( x miljoen)

Bron: Outreach

Meer mobiliteit

Het herstel van de OOH-markt is voor een deel het directe resultaat van de versoepelende maatregelen rond corona. Het zorgt voor meer mobiliteit dus meer bereik op straat en in de openbare ruimten, wat aantrekkelijk is voor adverteerders. Daarnaast speelt de structurele ontwikkeling van DOOH een rol in de groei van de bestedingen, aldus Outreach.

Internationaal onderzoek

Dit sluit aan bij de conclusie uit internationaal onderzoek op initiatief van AI-specialist Alfi onder honderd senior reclameprofessionals in de VS, VK, Frankrijk, Duitsland en Azië. Driekwart van deze reclamemanagers is er sterk van overtuigd dat het ontwikkelen en uitbreiden van advertentie-ecosystemen en -netwerken, in lijn met de opkomst van slimme steden, explosieve groeimogelijkheden zal bieden in de Digital Out of Home (DOOH) ) advertentiemarkt.

93 procent van de ondervraagde reclamemanagers verwacht bovendien dat de samenleving tijdens de COVID-19-crisis meer is gedigitaliseerd en dat dit de groei van de DOOH-advertentiemarkt zal stimuleren.

Paul Pereira, CEO van Alfi: “Digitale technologie in buitenreclame biedt adverteerders en merken het voordeel dat ze doelgroepen bereiken met relevante inhoud en verhoogde interactieniveaus tegen relatief lagere kosten dan traditionele advertenties. Alfi ziet nu al een toename van de interesse van consumenten in en bereidheid tot interactie met digitale advertenties buitenshuis wanneer de inhoud interessant en doelgericht is.”

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.