Signnieuws

De BNO Branchemonitor 2019, met daarin de cijfers over het jaar 2017, laat een actieve ontwerpsector zien. Bureaus zoeken nieuw personeel en zzp’ers zijn beduidend meer uren gaan werken.

Jaarlijks publiceert de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) een branchemonitor, met daarin informatie over zaken als omzet, bedrijfsresultaat, markten, personeel en kosten. Het doel is enerzijds een beeld te geven van de omvang en betekenis van de ontwerpsector, en anderzijds de aangesloten ontwerpers en bureaus de kans te geven hun eigen bedrijfsvoering te vergelijken met die van anderen.

Een toename van de activiteiten in de ontwerpsector in 2017 is terug te zien in het aantal werkenden, de omzet per fte en de verdubbeling van de gewerkte uren bij de zelfstandigen. Mogelijk zetten bureaus vaker freelancers in om de workload aan te kunnen.

Toekomst

Bedrijven in de dienstverlening hebben (anders dan productiebedrijven) loonkosten als voornaamste kostenpost, en zijn daarom erg onderhevig aan winstschommelingen. Een crisis heeft bijvoorbeeld direct invloed op de omzet en pas later op de loonkosten, waardoor een nadelig hefboomeffect op de winst ontstaat.

Gemiddeld uurtarief.

De crisis ligt inmiddels achter ons en de sector kan nu de kansen benutten om het hefboomeffect ten gunste van zichzelf te gebruiken, stelt BNO. Het zien bij zzp’ers en kleine ontwerpbureaus al enige verschuiving in het uurtarief. Voor grote ontwerpbureaus liggen er kansen om naar een bredere spreiding van hun inkomstenbronnen te kijken, aldus de beroepsorganisatie. 

Internationaal ondernemen

Het overgrote deel van de omzet komt nog steeds uit eigen land. Dit geldt zowel voor bureaus als voor zzp’ers. Als er een internationale focus is, dan richt men zich vooral op het intensiveren van relaties met bestaande opdrachtgevers, wat overigens ook kenmerkend is aan de manier van acquireren en netwerken in de creatieve industrie.

Als wordt gekeken naar de omzet van Nederlandse bureaus in het buitenland dan is die voor bijna de helft afkomstig uit de hoofdactiviteit service en/of experience design. Hiertoe behoren alle vormen van niet tastbaar ontwerp zoals: service design, social design, strategy design, UX-design, interaction design, digital solutions, wayfinding et cetera.

Communicatie en/of grafisch ontwerp

De andere helft beslaat industrieel en/of product ontwerp en ruimtelijk ontwerp, interieurontwerp en/of -architectuur. Met de hoofdactiviteit communicatie en/of grafisch ontwerp wordt de minste omzet in het buitenland gehaald omdat deze disciplines sterk cultuur- en taalafhankelijk zijn.

Het onderzoek werd, in opdracht van de BNO, uitgevoerd door ABF Research. Het volledige rapport is te vinden op bno.nl/branchemonitor.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.