Dutch-creative.nl is een nieuw gratis platform voor de creatieve industrie waarop bureaus en freelancers hun projecten kunnen publiceren. Het doel van Dutch Creative is het koppelen van creatief talent aan opdrachtgevers in de creatieve industrie en het bedrijfsleven.
Dutch Creative doet dit door de portfolio's uit de creatieve industrie goed doorzoekbaar te maken voor opdrachtgevers zodat deze gericht kunnen bekijken wat voor hen relevant is. Op dit moment staan ruim 700 creatieve projecten op de site. De database zal naar verwachting van de uitgever van de site, BIS Publishers te Amsterdam, de komende maanden doorgroeien naar vele duizenden projecten.
Praktische zoekcriteria
Naast een groot aantal trefwoorden kan er ook worden gezocht op al het werk dat gemaakt is voor een specifieke opdrachtgever of binnen een creatieve discipline of dat voor een specifieke branche gemaakt is. Verder zit er nog een aantal functies in die aan Facebook/Twitter/Linked-In doen denken; het werk kan bekeken worden door te sorteren op ‘meest recent', ‘meest bekeken' of ‘meeste likes'. Opdrachtgevers kunnen een lijst aanmaken om de makers die ze interessant vinden te volgen. Netwerken binnen de creatieve industrie, zoals beroepsorganisaties, creatieve steden of bewoners van creatieve verzamelgebouwen kunnen hun creatieven zichtbaar maken door op Dutch Creative een eigen netwerkportal aan te maken.
In het najaar zullen nieuwe diensten op Dutch Creative worden aangeboden die bedrijven in de creatieve sector en hun opdrachtgevers verder helpen bij het vinden van de juiste match.