Signnieuws

Grote digitale schermen zijn beter in staat de aandacht vast te houden dan kleinere schermen, met een hogere kans op een intensievere emotionele respons. Dat resulteert in een hogere merkherkenning, blijkt uit recent onderzoek.

Grotere digitale schermen hebben meer impact dan kleinere. Foto: Ngage Media

Ngage Media, Kinetic en Validators deden onderzoek naar de impact van DOOH. Naast real-life eyetracking is voor het eerst ook een biometrische techniek ingezet.

Vergelijk

Op verschillende locaties waar zich zowel grote digitale schermen van Ngage Media als kleine digitale of statische objecten bevonden (abri-formaat), liepen 54 proefpersonen rond met een eyetracking-bril om hun kijkgedrag vast te leggen. Ook droegen zij een Skin Conductance-sensor, waarmee de fysiologische en emotionele impact van OOH-schermen en posters kon worden gemeten (door middel van huidgeleiding).

Beter bekeken én meer emotie

De grote digitale schermen werden ten opzichte van kleinere formaten meer en intensiever bekeken. Een contact met een groot scherm bleek gemiddeld uit meer fixaties te bestaan dan een contact met een klein scherm (2,4 versus 1,7). Door het kijkgedrag vervolgens uit te lijnen met de emotionele respons, werd inzichtelijk dat grote digitale schermen emotionele responsen oproepen die gemiddeld 1,55 keer sterker waren dan bij kleine schermen.

Arousal

De emotionele respons werd gemeten door middel van een sensor op de vingers van de respondenten, die veranderingen in elektrische geleiding op de huid volgt. Het gaat dan om pieken in ‘arousal’: veranderingen in emotionele responsen veroorzaakt door omgevingsfactoren, zoals het zien van bijvoorbeeld een uiting op een scherm. Gekeken werd of en wanneer proefpersonen meer gingen zweten, aangezien zweten een aanduiding is voor psychologische of fysiologische opwinding.

Primeur meettechniek

Binnen OOH-onderzoek was het meten van arousal nieuw, maar ook binnen andere mediumtypen is nog weinig onderzoek gedaan op basis van biometrische technieken. Onderzoeksbureau Validators is enthousiast over het gebruik van arousal als maatstaf: “Met deze toepassing van biometrische technieken krijgen we nog meer inzicht in het onbewuste consumentengedrag. Gaaf dat we dit nu voor Out of Home kunnen toepassen, dat biedt mogelijkheden om nieuwe inzichten te verkrijgen in de effecten van het mediumtype”, aldus Merel Zandvliet, Client Consultant bij Validators.

Nieuwe maatstaf

De toekomst zal uitwijzen of arousal vaker als nieuwe maatstaf gebruikt zal worden, maar feit is dat het in dit recent uitgevoerde OOH-onderzoek een interessante factor bleek om de impact van groot formaat Digital Out of Home aan te tonen.

Onderstaand filmpje geeft een impressie van het onderzoek.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.