Signnieuws

Fespa Belgium Association heeft zich tijdens het lanceringsevent in het Afrikamuseum in Tervuren meteen op de kaart gezet. In deze exotische omgeving konden de ruim 120 aanwezigen al speeddatend nader kennis met elkaar maken.

Het in 1910 geopende gebouw in een neoclassicistische stijl waar het Afrikamuseum is gevestigd.

Het Afrikamuseum in Tervuren diende donderdag 13 februari als decor voor het lanceringsevent van Fespa Belgium. De ontvangst en het speeddaten vonden plaats in het strakke en moderne ontvangstgebouw. Zeker 80 van de 120 personen die naar Tervuren waren gekomen, namen de gelegenheid te baat om vooraf met een gids de indrukwekkende collectie in het in 1910 geopende gebouw in een neoclassicistische stijl te aanschouwen.

Al net zo indrukwekkend was de opkomst en dynamiek tijdens deze eerste officiële bijeenkomst van Fespa Belgium Association. Ook enkele vertegenwoordigers van zusterorganisaties uit andere landen – zoals Italië, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Frankrijk – waren aanwezig, evenals enkele leden van het bestuur van Fespa International. Christian Duyckaerts had een dubbelrol. Hij sprak de aanwezigen toe als president van de wereldwijde Fespa-organisatie en is een van de ‘Founding Fathers’ van Fespa Belgium.

Samenwerking met Febelgra

In totaal zetten zestien ondernemers uit de Belgische print- en signbranche hun schouders onder dit initiatief dat is gegoten in een zelfstandige vereniging dat nauwe banden heeft met Febelgra; de federatie voor de grafische industrie. “Zonder de hulp van Fespa Global was het niet mogelijk geweest om Fespa Belgium het levenslicht te laten zien”, stelde voorzitter Jean Van Houtryve, in het dagelijks leven zaakvoerder van Visix. Hij benadrukte dat er zes maanden geleden nog geen sprake was van Fespa Belgium. Samen met vice-voorzitter Manuel Léonard (Colorisprint) heette hij de aanwezigen welkom: “We zijn er fier op ons project nu aan u te presenteren. In een half jaar tijd kan er veel veranderen.” Ten tijde van het event telde Fespa Belgium al 56 leden. Van Houtryve: “De ambitie is 80 leden eind dit jaar. Ik denk dat we dat gaan halen.”

Veertien van de zestien stichtende leden van Fespa Belgium tijdens het lanceringsevent in het Afrikamuseum in Tervuren: eerste rij (v.l.n.r.) voorzitter Jean Van Houtryve (Visix), Christian Duyckaerts (Retailc, Fespa International), Marcel Engelen (Whitelight), Jo Raman (Printville); tweede rij: Bruno Schmitz (Schmitz Digital Print), Franky De Meyer (FDM Print Group), Dennis Van der Lingen (Dacar Digital Printing); staand: vice-voorzitter Manuel Léonard (Colorisprint), Andreas Foriers (Creafor), Dirk Teughels (XL Reklame), Kirsten De Dycker (Backstage Service), Guy Lauwers (Dioss), Stefaan Cardoen (Hecht) en Wouter Mouton (3motion). Marc Vandenbroucke (Febelgra) en Mieke Neven (Burocad) ontbreken op de foto.

Koop in België

Fespa Belgium wil er zijn voor iedereen die zich aangetrokken voelt tot print, sign en visuele communicatie – van een éénmanszaak in belettering tot een groot printbedrijf, van student tot grafisch ontwerper en  reclameadviesbureau. Van Houtryve: “We hebben in België prachtige maakbedrijven. Daar mogen we best iets meer fier op zijn. De opzet is Belgische bedrijven aan te sporen vooral in België in te kopen, maar ook buitenlandse bedrijven aan te moedigen voor Belgische producenten te kiezen. Dat is een van de doelstellingen in onze missie.”
Voorts wil Fespa Belgium de onderlinge samenwerking stimuleren tussen print- en signbedrijven. “Daaruit kunnen mooie projecten ontstaan. Meer netwerken, meer samenwerken en samen dingen leren, daar staan wij voor.” Informatie delen moet ook leiden tot meer innovatie en automatisering in de branche. Een label voor erkende sign- en of printbedrijven is een stip die iets verder op de horizon staat.

Speeddate

Een eerste aanzet tot meer samenwerking werd gegeven met een speeddate, die strak werd geregisseerd door Dirk Teughels (XL Reklame), Marcel Engelen (Whitelight) en Wouter Mouton (3 Motion), die samen het Team Events vormen. Na een kleine anderhalf uur, waarin de deelnemers zich in één minuut moesten voorstellen aan de persoon aan de andere kant van de kring, was iedereen nodig toe aan een drankje. Gevolg was wel dat het eigen netwerk ontegenzeggelijk fors was uitgebreid. De onderlinge banden konden maandag 17 februari, voor wie meeging, meteen verder worden aangehaald tijdens het eerste ‘uitje’ van Fespa Belgium: samen in een touringcar naar Euroshop in Düsseldorf.

Speeddaten tijdens het Fespa Belgium event.

Een uitgebreider verhaal over de lancering van Fespa Belgium in Sign+ Magazine nummer 2-2020 die half maart uitkomt.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

3 reacties op “Fespa Belgium goed uit de startblokken

  1. Bedankt voor het mooie artikel en jullie aanwezigheid op het lanceringsevent.
    Jean Van Houtryve

  2. Franky De Meyer schreef:

    Mooi artikel! Bedankt voor jullie aanwezigheid.

    Franky De Meyer
    Communicatie Fespa Belgium

  3. Dirk Teughels schreef:

    Bedankt voor het artikel en de aanwezigheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.