Signnieuws

Passie verkoopt! Dat ervoeren de deelnemers aan het Innovatie Platform van Fespa Nederland deze week tijdens een bijeenkomst bij Donkervoort Automobielen in Lelystad.

Leden van het Innovatie Platform van Fespa Nederland op bezoek bij Donkervoort Automobielen in Lelystad.

De leden van het Innovatie Platform van Fespa Nederland kwamen dinsdag 17 september voor de tweede keer bij elkaar. Plaats van samenkomst was Donkervoort Automobielen in Lelystad. Een familiebedrijf en de enige Nederlandse automobielfabrikant die nog zelfstandig auto’s bouwt. Niks geen lopende bandwerk, maar exclusieve handgebouwde supercars, waarvan er jaarlijks maar zo’n 30 tot 35 worden gemaakt. Bij Donkervoort staat de ultieme rijbeleving voorop. Ultralichte bolides, uitgerust met een brute Audi 5-cilinder motor. Prijskaartje: tussen de 200.000 en 300.000 euro. Maar er is een wachtlijst!

Met grote interesse wordt gekeken hoe elke Donkervoort supercar op maat voor de klant wordt gemaakt.

Beleving

Inspiratie opdoen bij externe bedrijven is een van de kernwaarden waar het Innovatie Platform van Fespa Nederland grote waarde aan hecht. Wat dat betreft kwamen de deelnemers bij Donkervoort aan hun trekken. Niet alleen vanwege de les: Hoe bouw je een sterk merk en creëer je beleving? Maar ook door kennis te nemen van verschillende technische innovaties in het bedrijf.

Ex-Core technologie

Indrukwekkend is de in eigen huis ontwikkelde, en inmiddels gepatenteerde, Ex-Core technologie. Bart ten Hoeve, composiet engineer, legde uit dat het ontwerpen van lichtgewicht materialen bij Donkervoort in het DNA zit. Deze nieuwe koolstofvezelproductietechnologie is echter vooruitstrevend: licht, sterk, meer vormvrijheid én kostenefficiënt. Hierdoor onderscheidt het zich van andere lichtgewicht materialen die zijn gemaakt van losse schaaldelen en composietkernen. De potentie van deze single-shot composietproductiemethode – in een volledig gesloten mal met zelfuitzettende kern – voor min of meer ‘holle’ composietdelen is enorm, ook buiten de automobielindustrie.

Composiet engineer Bart ten Hoeve legt uit hoe de Ex-Core productietechnologie werkt. De speciaal gemodificeerde Zünd-snijtafel wordt gebruikt om de benodigde vormen uit de koolstofvezelmatten te snijden.

Saillant detail: voor het snijden van de gewenste vormen uit de samengestelde koolstofvezelmatten is onlangs een Zünd-snijtafel aangeschaft. Een speciaal gemodificeerde machine die geschikt is om composietmaterialen te verwerken; voorzien van extra afzuiging en alle elektronica componenten worden continu op overdruk gehouden om te voorkomen dat een verdwaald koolstofdeeltje voor kortsluiting zorgt.

Concrete acties

Vervolgens werden onder leiding van gespreksleider Dennis van der Laan (Xpedition Gold) enkele speerpunten die de vorige keer door de leden van het Innovatie Platform waren geformuleerd, vertaald in concrete acties. Zo zullen externe bedrijfsbezoeken buiten de branche worden afgewisseld met onderlinge bedrijfsbezoeken om elkaar beter te leren kennen, van elkaar te leren en te inspireren. Daarnaast gaan twee werkgroepen aan de slag met de thema’s ‘Duurzaamheid’ en ‘Fespa Nederland 2.0’.

In Sign+ Magazine nummer 7-2019, die eind oktober uitkomt, meer over het bezoek van het Innovatie Platform van Fespa Nederland aan Donkervoort Automobielen.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.