Signnieuws

Met zo’n zeventig bezoekers was de Vakdag Lichtreclame bij Living Projects in Breda op woensdag 15 november zeer geslaagd. De interessante inleidingen en ‘prikkelende’ omgeving van gastheer Living Projects, zorgden voor een geanimeerde bijeenkomst.

Aandachtig gehoor voor de verschillende sprekers tijdens de Vakdag Lichtreclame 2017.

Het was een druk programma, maar onder de deskundige leiding van Ton van der Schoot, voorzitter van de Vakgroep Lichtreclame van Uneto-VNI, werden de bezoekers vlot door het programma geleid. Dit was door de Vakgroep samengesteld in samenwerking met de Belgian Sign Organization (BSO) en Sign+ Magazine. De aanwezige Belgen noemden het na afloop een “leerrijke en nuttige vakdag” met “perfecte sprekers”.

Digital signage

Pieter Meijers (Lightking Benelux) en Dennis de Man (IP Digital Signage Solutions) gingen uitgebreid in op de mogelijkheden van digital signage in de ‘cloud’. “Als een systeem cloud-based is, kun je ook allerlei andere bronnen gebruiken”, aldus De Man die dit Digital Signage Plus noemt. Meijers stond stil bij de aspecten die de aandacht bepalen: afmeting, boodschap, compositie, helderheid en dynamiek. Algemeen advies: “Hou het simpel.”

CROW-publicatie

Frans Heijnis (CROW) en Arthur Klink (Gemeente Utrecht  en OVL NL) gingen in op de betekenis van de CROW-publicatie ‘Reclame Langs Wegen’. Klink hield een pleidooi voor het samenstellen van een Leidraad Vergunningverlening Lichtreclame. Hij wil hier voor de gemeente Utrecht en Dordrecht aan gaan werken, maar het zou mooi zijn als het landelijk wordt opgepakt.

3D geprinte signs

Gaspare Bugli van Massivit 3D lichtte de mogelijkheden toe van hun specifieke 3D-printer, waarmee ze zich richten op de creatie van objecten voor de markt van visuele communicatie. “Alles wat je in 3D kunt ontwerpen, kunnen wij printen.” Het opake materiaal van een 3D geprint object biedt ook ongekende mogelijkheden in combinatie met licht.

Geanimeerde discussies met de mensen achter ‘Stogger’, het draadloze ledverlichtingssysteem.

Draadloze leds

Veel vragen voor Pieter Peeters en Stefan Dorssers van Stogger over hun draadloze ledverlichtings concept. Het ledsysteem (48V), met vierkante lensjes op de Powerleds (147 lumen/Watt), benadert de lichtreclamemarkt vanuit een heel ander perspectief. Het product komt in het eerste kwartaal van 2018 op markt.

CE-markering

Het artikel van Marcus Thielen in Sign+ Magazine nummer 7-2017, over de nieuwe eisen voor verlichte signs (medio 2018 voldoen aan EN50107-3), heeft veel stof doen opwaaien in de lichtreclame sector. Maar formeel klopt het wel degelijk.
Jaap Nuesink van Dekra praatte de aanwezigen bij over CE, aansprakelijkheid en de vage definitie van ‘fabrikant’. Rode draad in zijn verhaal: CE op een product (sign) is verplicht als het onder een van de Europese richtlijnen valt. Dat alle gebruikte componenten een CE-markering hebben, is dan niet voldoende. Overigens bestaat er geen CE-keur, het is een ‘eigen verklaring’ die begint bij goede documentatie.

Uitleg over de sensorische eigenschappen van licht, geur, beeld en geluid in de Experience Room van Living Projects in Breda.

Living Projects

Daarna was het tijd voor presentaties van Living Projects zelf. Directeur Michael Sebregts en medewerkers Gerrit Schottert en Annemieke Casteelen namen de aanwezigen mee in de dynamische wereld van licht en beleving. Living Projects is een toonaangevende speler in de professionele lichtbranche als het gaat om creatieve en conceptmatige technische oplossingen met licht, geluid, beeld, geur en aansturing. Wat een combinatie van die zaken met de zintuigen doet, konden de aanwezigen zelf ervaren in de Experience Room, waarna de dag werd afgesloten met een buffet voor wie zich had aangemeld.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.