Signnieuws

Ondanks de afleiding die erbij komt kijken, geeft meer dan de helft van generaties Z en Y (millennials) de voorkeur aan een open kantooromgeving. Babyboomers werken juist liever in stilte. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Future Workplace, in opdracht van communicatiebedrijf Poly.

Jongere generaties zijn productiever op een druk kantoor dan babyboomers.
Foto: Studio Republic | Unsplash

De resultaten laten zien hoe de vier huidige werkende generaties denken over hun werkomgevingen en zaken als het stimuleren van productiviteit, hoe ze functioneren op kantoor en hoe ze omgaan met afleidingen.

Uit het onderzoek blijkt dat mensen van alle leeftijden graag op kantoor werken – maar dan wel zonder lawaaierige collega’s. Harde praters worden beschouwd als de grootste kantoorafleiding.

Vier generaties

Op veel plekken werken vier generaties onder een dak (babyboomers, generatie X, generatie Y/millenials en generatie Z). Volgens Jeanne Meister van Future Workplace moeten bedrijven de traditionele definitie van een productieve werkomgeving moeten heroverwegen.

Generatie Z en millennials gaan beter om met afleidingen en hebben een andere werkstijl dan voorgaande generaties. Deze generaties geven zelfs, ondanks de afleiding, de voorkeur aan de kantoortuin. Mogelijk komt dit doordat ze aangeven dat ze productiever zijn in drukke omgevingen en meer neigen samen te werken dan andere generaties.

Juiste combinatie

“Als je beseft hoeveel verschillende werkstijlen en generaties samenkomen op één plek, is het niet zo gek dat iedereen aangeeft te worden afgeleid op het werk”, zegt Amy Barzdukas, CMO en Executive Vice President van Poly. “Ook blijkt uit het onderzoek dat de juiste combinatie van technologie en omgeving afleiding kan verminderen en productiviteitsverhogend werkt. En dat is ook waar werknemers om vragen.”

Afleidingen verminderen

Bijna drie op de vier mensen blijkt bereid vaker op kantoor te werken – en dus productiever te zijn – als werkgevers meer zouden doen om afleidingen te verminderen. Genoemde opties zijn stilteruimten of -zones creëren, regels invoeren over acceptabele geluidsniveaus en de kantoorindeling te veranderen.

Bevindingen

  • Bijna alle (99 procent) werknemers geven aan dat ze worden afgeleid op hun individuele werkplek.
  • Meer dan de helft (51 procent) zegt dat afleidingen het moeilijk maken om telefoongesprekken goed te verstaan of goed hoorbaar te zijn. Ook beïnvloedt afleiding de concentratie (48 procent).
  • 93 procent raakt regelmatig gefrustreerd door afleidingen tijdens een telefoon- of videogesprek.
  • De helft van de werknemers geeft de voorkeur aan een kantoortuin. Hoe jonger, hoe groter de voorkeur: 55 procent van generatie Z en 56 procent van de millennials werkt liever in een kantoortuin – vergeleken met 47 procent van generatie X en 38 procent van de babyboomers.
  • Meer dan de helft van generatie Z (52 procent) zegt het meest productief te zijn wanneer het kantoor druk is of ze met anderen praten; 60 procent van de babyboomers geeft aan het meest productief te zijn als het stil is.
  • 20 procent van generatie Z brengt tenminste de helft van zijn dag door aan de telefoon, in een videogesprek of een conferencecall. Hetzelfde geldt voor slechts 7 procent van de babyboomers.
  • 35 procent van generatie Z gebruikt een koptelefoon tegen afleiding. Slechts 16 procent van de babyboomers doet hetzelfde.
  • 40 procent van generatie Z en de millennials gaat weleens op een comfortabelere plek – zoals een bank of fauteuil – zitten om te werken. Meer dan de helft van de babyboomers werkt alleen op hun hoofdwerkplek.
  • Vergeleken met generatie Z geven drie keer zo veel babyboomers toe geen oplossing te hebben voor het omgaan met afleidingen in de open kantooromgeving.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.