Signnieuws

Het gaat weer beter met de signbranche. Iets meer dan 80 procent van de respondenten aan het Trendonderzoek Sign 2022 van SI’BON geeft aan vorig jaar meer omzet te hebben gedraaid dan in 2021. De voorlopige cijfers – signbedrijven kunnen immers nog tot eind februari de enquête invullen – werden donderdag 19 januari gepresenteerd tijdens de traditionele jaarlijkse Kick-off meeting die deze keer in de hangar van de Fokker Terminal in Den Haag werd gehouden.

Vincent de Klerk van SI’BON gaf voorlopige cijfers van het Trendonderzoek Sign 2022.

Voorlopige cijfers

Vincent de Klerk van SI’BON vertelde dat voor 11 procent van de respondenten de omzet in 2022 gelijk bleef aan die van een jaar eerder en dat 6 procent erop achteruit was gegaan. Een jaar eerder was dat laatste percentage nog 15. “Meer dan een halvering en dat is hoopvol”, sprak De Klerk, die benadrukte dat dit voorlopige cijfers zijn en de definitieve uitslag van het onderzoek pas in maart is te verwachten. Bedrijven kunnen de enquête nog invullen.

De Kick-off meeting, die zo’n tweehonderd belangstellenden trok, begon met een korte terugblik van directeur Ron van Rijssel op 25 jaar SI’BON en alles wat de jubilerende branchevereniging heeft bereikt. Hij haalde aan: de studiereizen (o.a. naar Las Vegas, oprichting van de VSBN, het realiseren van een signopleiding en het branchemodel RI & E. (lees meer hierover in Sign+ Magazine nummer 1 dat eind januari verschijnt).

Voor de kick off meeting richtte SI’BON een minibeurs in voor 23 aangesloten leveranciers.

Minibeurs met standhouders

Voor deze Kick-off meeting – gesponsord door 25 bedrijven – richtte SI’BON een minibeurs in. De 23 standhouders, allemaal aangesloten toeleveranciers voor de signbranche, waren dik tevreden over de belangstelling, maar vooral ook over de locatie en de inrichting rondom de centraal gelegen bar.

Anders denken, anders doen

Daarna hield avonturier Melvin Redeker de aanwezigen een spiegel voor. Hij trok parallellen tussen de bergklimsport en het ondernemen, sprak over het kiezen voor ongebaande paden. Anders denken, anders doen. Ook het motto van deze Kick off-meeting van SI’BON. Toon veerkracht, accepteer de situatie waar je geen invloed op hebt (stijgende grondstofprijzen, hogere personeelskosten, langere levertijden), zoek naar perspectief, heb een positieve grondhouding en stap uit je comfortzone. “Wil je dingen anders doen, heb dan helder voor ogen waarom je daarvoor kiest en keer niet bij de eerste de beste tegenslag terug naar je oude vertrouwde routine”, waarschuwde Redeker.

Ongebaande paden? Goede voorbereiding

Hij raakte op zijn tiende verknocht aan de bergen en verlegde gaandeweg zijn grenzen van wandelen naar klimmen. Hij leidde een expeditie naar een bergtop die vrijwel nooit werd beklommen. “Om niet voor verrassingen te komen staan, bereidden wij ons vooral voor op het ergste wat kon gebeuren. We hebben geen invloed op het weer en je kunt in de bergen niet afgaan op voorspellingen, want op elke plek in dat uitgestrekte gebied is het anders. Dus oefenden wij in Chamonix en dan vooral onder barre weersomstandigheden.” Wat uiteindelijk een ideale voorbereiding was op de storm die de groep klimmers overviel tijdens hun laatste ‘meters’ in de Himalaya.

Melvin Redeker raakte op zijn tiende verknocht aan de bergen en trekt op zijn 53ste parallellen .

Om ongebaande paden in te kunnen slaan, is veerkracht nodig, stelde Redeker. “Ondanks de stress, moet je rustig blijven en zoeken naar veilige oplossingen. Dat geldt ook voor ondernemers. Ook jullie hebben te maken met stressoren waar je geen invloed op hebt. Door rustig te blijven en de situatie te accepteren zoals die is, zoals wij deden, zie je oplossingen die je anders ontgaan.”

Illusionist en vakbroeder

Als afsluiter van de Kick-off meeting van SI’BON beklom voor het diner illusionist Niels Houtepen het podium. “Wij zijn vakbroeders”, prikkelde hij de toehoorders. “Ook jullie beïnvloeden, en jullie doen dat goed.” Hij sprak van de wet van de wederkerigheid. Geef als winkelier de klant een kop koffie en die persoon voelt zich daarna toch min of meer verplicht iets te kopen. “Door iets weg te geven, heeft die ander bij jou een emotionele bankrekening openstaan waarvan hij vindt dat hij deze ooit moet vereffenen.”

Illusionist Niels Houtepen haalde enkele trucjes uit met de bezoekers van de SI’BON kick off meeting.

Spelen met het publiek

Houtepen haalde vervolgens enkele ‘trucjes’ uit met de aanwezigen. “Stel je moet een wagen beletteren en daar moet een bekend persoon op staan. Wie zou jij dan kiezen?” Jordy nam een naam in gedachten en Houtepen raadde dat dit koning Willem-Alexander was. Een ander mocht zijn eigen cadeau uitkiezen door een blanco envelop aan te wijzen. Houtepen had wel een korte beschrijving gegeven van wat de prijs in elke envelop zou kunnen inhouden. De keuze viel op een gratis boek van de illusionist. De prijzen die bleven liggen: een Lamborghini, een privéjet en een jacht. Ook liet hij een ballon rondgaan die door vijf personen werd gevangen. Aan eenieder stelde hij een vraag. Daarna haalde hij een brief uit een kluis waarop, je raadt het al, de antwoorden stonden vooringevuld.

Wel of niet aangeraakt

Tot slot riep hij Kim Havelaar van Isca en Paul Brouwer van Brouwer Sign naar het podium. Beiden moesten hun ogen sluiten en Houtepen raakte ze wel of niet aan. Wie een aanraking voelde moest zijn hand opsteken. De één werd aangeraakt, de ander slechts naar gewezen. In het onderstaande filmpje zie je wat dit tot gevolg had.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.